Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1d mkiii

Produkter
(logga in för att koppla)
1D Mark III är en helt underbar kamera, inget snack om saken, men som magnus säger, du behöver nog se över din objektivpark innan kameraköp. Vänta nått halvår å köp senare, rekomenderar dig inte till att köpa mark II eller mark II N iaf, mark III är verkligen värd sina extra pengar.

Även jag är lite prylfanatiker, å visst är det roligare att fota me dyra grymmare grejjer! Lägg pengarna på ett 16-35/2,8 version I, samt ett 70-200/2,8 (IS) ... 50/1,8 har du ju redan.
(själv har jag inget mellan 35 och 70, men de klarar jag mig gott utan i mitt fotande)

Jag tror Mark III kan vara på väg ner under 20000 kr begagnat. Men vi får se. Håller med om att nya objektiv troligtvis skulle göra Robin gladare. Annars så får du väl en D700 med en 18-70 3,5-4,5 för dina 25000 kr. Kan du sen sälja befintlig utrustning till hyggliga pengar så har du till en begagnad 80-200 2,8 skjutzoom. Kanske vridzoom om du gör ett klipp. Naturligtvis helt off topic men bara en tanke nu när det skall handlas prylar. En D300 och en 17-55 ryms också i budgeten om du handlar begagnat, kan fås i toppskick för ca 16000-18000 kr.

Tänkte på en sak. För 25000 kr får du ju en nya 5D Mark II. Borde passa bra i dunkla skogsmiljöer. Håller dock med övriga om att du nog måste uppgradera objektiven en smula för att göra kameran rättvisa. Men nu spårar jag ur helt känner jag. Mina förslag blir bara dyrare och dyrare.

1D Mark III är en helt underbar kamera, inget snack om saken, men som magnus säger, du behöver nog se över din objektivpark innan kameraköp. Vänta nått halvår å köp senare, rekomenderar dig inte till att köpa mark II eller mark II N iaf, mark III är verkligen värd sina extra pengar.

Även jag är lite prylfanatiker, å visst är det roligare att fota me dyra grymmare grejjer! Lägg pengarna på ett 16-35/2,8 version I, samt ett 70-200/2,8 (IS) ... 50/1,8 har du ju redan.
(själv har jag inget mellan 35 och 70, men de klarar jag mig gott utan i mitt fotande)
16-35 i all ära men varför inte spara ett par tusenlappar till och titta på 17-40 4,0.

Sökaren är ju så förbannat liten i 30d. :(
Jag använder KPS ögonmussla till min 40D. Hade den också på 350D innan. Det blir större, jag gillar den: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14025

En kompis halade fram en Pentax MX (film) ur skåpet. Den sökaren hade jag velat ha. Andra minnesvärda sökare: OM1, D7D
Jag har dock inte jämfört sida vid sida.

Om det nu är bara sökaren det hänger på. Du vill kanske känna att du byter mer?

Tänkte på en sak. För 25000 kr får du ju en nya 5D Mark II. Borde passa bra i dunkla skogsmiljöer. Håller dock med övriga om att du nog måste uppgradera objektiven en smula för att göra kameran rättvisa. Men nu spårar jag ur helt känner jag. Mina förslag blir bara dyrare och dyrare.
Jag tror att jag ska slåt till på den istället för en 1d. För jag fotar ju knappt någon sport alls.

Tycker inte det är någon idé att göra ny tråd finns ju redan en myrjad av trådar om nya femman.

Jag är lite tveksam på vad jag ska ha för gluggar till femman. Nya 24:an verkar rätt spännande och så ligger den ju i en brännvidd som jag gillar. Har ni tips några andra glasbitar som skulle sitta fint på femman?

Tycker inte det är någon idé att göra ny tråd finns ju redan en myrjad av trådar om nya femman.

Jag är lite tveksam på vad jag ska ha för gluggar till femman. Nya 24:an verkar rätt spännande och så ligger den ju i en brännvidd som jag gillar. Har ni tips några andra glasbitar som skulle sitta fint på femman?
24-70 2,8 kan du ha mycket nytta av. En 35 2,0 mm och en 135 2,0 plus Canons 1,4X extender.

BRA :D
Vad skönt att slippa köpa nytt 50.

Men en 28/1,8 och en 85/1,8 skulle det funka månntro?

BRA :D
Vad skönt att slippa köpa nytt 50.

Men en 28/1,8 och en 85/1,8 skulle det funka månntro?
28 1,8 finns det tyvärr rätt varierande omdömen om. Rent allmänt anses den inte vara någon riktigt bra skapelse. 85 1,8 är en toppklassglugg. Canons 24 2,8 utan usm är en av de skarpaste 24 mm på marknaden. Ett prisvärt alternativ till 24 1,4. Som alternativ till 85:an har du också 100 2,0 som anses vara lika bra eller tom något bättre än 85:an.

28 1,8 finns det tyvärr rätt varierande omdömen om. Rent allmänt anses den inte vara någon riktigt bra skapelse. 85 1,8 är en toppklassglugg. Canons 24 2,8 utan usm är en av de skarpaste 24 mm på marknaden. Ett prisvärt alternativ till 24 1,4. Som alternativ till 85:an har du också 100 2,0 som anses vara lika bra eller tom något bättre än 85:an.

Men hur mycket skiljer 100/2 och 85/1,8 då?

Men hur mycket skiljer 100/2 och 85/1,8 då?
Skiljer nog inte särskilt mycket. 100 mm är något dyrare men begagnat ligger de rätt lika i pris. Finns många 85:eek:r begagnade men det är mer sällan man ser en 100 2,0 på begagnatmarknaden. Jag är väl sådan att jag föredrar 100 mm för porträtt, men där är vi alla olika. 85 mm är en av de mest populära brännvidderna, fast har man kört 85 mm på aps-c så är inte 100 mm på FF särskilt svårt at vänja sig vid.

85:an låter bättre den e ju billigare. Angående 28/1,8 hur märker man lättast den är ok?

ANNONS
Götaplatsens Foto