Annons

1ds Mark II eller digitalt bakstycke?!

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
Nu är det dags för mig att gå över till digitalt, tekniken oavsett om man väljer småbildstekniken eller bakstycken verkar vara i klass med mellanformat men vad ska man välja?! Hasselblads nya V96C (http://www.hasselblad.se/products/level3.asp?secId=1132&itemId=3356) till min 503CXi för 70000:- + moms eller Canons 1ds Mark II för 54000:- + moms bägge med 16 mpixels.
Vad som stör mig med med bakstycket är att sensorn "bara" är 37x37 vilket innebär att optiken jag har till viss del måste bytas ut och slutsumman kommer att bli en hel del mycket dyrare än Canonlösningen. Använder oftast normal optik och ett kort tele. Vad rekommenderas i optikväg till 1ds:en?

Någon som har synpunkter mellan de olika systemen?! Tar tacksamt emot synpunkter och tips och råd!

/Mikael

Jag har inte sätt just detta bakstycke, men dom andra ja sätt har inte varit så bra på höga iso.
SÅ skall man köra högre iso än 400 så tror ja canon är ett bättre val.
Till bakstyckets fördel ligger just att det är aningens mindre än mellanforamt film, vilket gör att du troligen slipper dom problemen som finns när man avnänder hela ytan på objektivet, problem som speciellt med vidvinkel kommer synas på 1dsmk2.

Så kortfattat, är man ute efter att fota mest under 400 iso så tror ja att hasselbladen är ett bättre val, ur bildkvalitetssynpunkt, för att inte tala om att många bakstyckestilverkare verkar ge en bra uppgraderingsväg för den som är intresserad.

Över iso 400 o vid sekvens tagning så är nog 1dsmk2 ett bättre val skulle ja tro...

Jag har inte testat någon av dom, detta är bara vad ja läst o sett på nätet i form av testbilder.

Ska du bara plåta i studio? Med rent fältarbete borde Canonlösning vara smidigare. Bakstycket har ingen inbyggd slot för minneskort, så det är extern hårddisk som gäller. Vet inte hur stor den är, men det kan ju vara lite knöligt. Sedan vet jag inte vilken som är snabbast.
Jag skulle vänta och se bildresultat från iXpress. T.ex hur är den på lite högre ISO?

Edit: Tomas var snabbare där.

En 1DsMkII (kunde de inte gjort en lättare beteckning?) bör väl gå att sälja rätt enkelt om ekonomin skulle krisa. Vet inte hur stor efterfrågan på digitalryggar är för tillfället.

Tack för synpunkter! Det ska bli intressant att läsa lite tester om bakstycket när det dyker upp,
samt försöka hyra grejerna som Calle skriver.
Andrahands värdet är ju klart intressant.

/Mikael

Capture One P20/P25 finns för många mellanformatskameror, bl a Hasselblad 503 (med anslutning till synkuttaget). P20 har 36,9x36,9 mm CCD och P25 48,9x36,7 mm. P25 kan sättas på kameran för liggande eller stående bilder. Det dynamiska omfånget är hela 12 steg. P-serien drivs med ett Li-jonbatter och bilden fångas på CD-kort. Ingen navelsträng till dator eller hårddisk, således.

steinick skrev:
Capture One P20/P25 finns för många mellanformatskameror, bl a Hasselblad 503 (med anslutning till synkuttaget). P20 har 36,9x36,9 mm CCD och P25 48,9x36,7 mm. P25 kan sättas på kameran för liggande eller stående bilder. Det dynamiska omfånget är hela 12 steg. P-serien drivs med ett Li-jonbatter och bilden fångas på CD-kort. Ingen navelsträng till dator eller hårddisk, således.

Jo dom är fina, det som inte är fint med dom är priset;-) om ja minns rätt så ligger p25 på över 200000 o p20 strax under;-)

Tomas.S skrev:
Jo dom är fina, det som inte är fint med dom är priset;-) om ja minns rätt så ligger p25 på över 200000 o p20 strax under;-)
Inköpspriset är inte avgörande för en yrkesfotograf. Det viktiga är om vi kan räkna hem utrustningen på rimlig tid. Många fotografer har årliga film- och skanningskostnader som ligger över 200 kkr!

Mikael

Det som stör mig mest, eller det enda som stör mig egentligen - efter att mest ha jobbat med 6x8 och 6x6 och totalt lägga dessa på hyllan för att 1Ds:en är så totalt allround - är att du byter känsla i bilderna med 1Ds:en. Det är ju inte bara att ett mindre negativformat eller att en mindre sensor "croppar" eller att du skulle få en brännviddsförlängning, utan det är känslan i bilderna helt enkelt... förut kunde jag fota på frihand och med konstiga vinklar med 80 mm och Hbl (som ju är, vadskamansäga, lite vidvinklig nästan du vet) och ändå få så underbart kort skärpedjup om jag ville det.

Jag använde också mest 80 mm och 150 mm förr. Nu kör jag Canons 70-200/2,8L på 200 mm för att få igen lite av samma känsla... hoppas du förstår vad jag menar, men det tror jag. Jag kommer aldrig att ångra Canonen, men vill komplettera (oj eller hur man ska säga) med bakstycke, mest för att få tillbaka känslan. Pixlarna räcker ju på 1Ds. Och att den skulle vara så dålig i kanterna...? Ähhe ja neäe då får man väl skära i kanterna då.

Problemet är ju att man får samma problem - brännvidd kontra skärpedjup - med bakstyckena eftersom sensorn som du säger är mindre än vad du är van att jobba med. Irriterande kan jag bara säga. Större och billigare sensorer nu!

Näe hyr och känn, det blir nog bra. Men du känns nog mer som en bakstyck:are om du frågar mig... :)

Leijon skrev:
Nu är det dags för mig att gå över till digitalt, tekniken oavsett om man väljer småbildstekniken eller bakstycken verkar vara i klass med mellanformat men vad ska man välja?! Hasselblads nya V96C (http://www.hasselblad.se/products/level3.asp?secId=1132&itemId=3356) till min 503CXi för 70000:- + moms eller Canons 1ds Mark II för 54000:- + moms bägge med 16 mpixels.

Efter att ha testat en EOS-1Ds mark II i en vecka så kommer jag att rekommendera flera av mina kunder att välja en sådan lösning istället för bakstycke plus mellanformatskamera. Bildkvaliteten räcker väl till, mätt mot ett 16 (till och mot ett 22) megapixlars bakstycke. Det är få jobb vid "industrifotografering" (t ex där man plåtar möbler enskilt eller i grupp) som inte klaras av med den kameran. Smidigheten i att få en kamera som både lämpar sig för studio, modell och utomhusjobb, där kamera och elektronik från början är skapade för varandra, och detta till ett mycket lägre pris än för bakstycken plus mellanformatkamera är argument som få ekonomiansvariga kan stå emot.

Visserligen har jag redan märkt att flera fotografer instinktivt värjer sig mot en sådan lösning. De känner sig inte som "riktiga fotografer" när de nu ska använda en utrustning som även en avancerad amatörfotograf kanske har råd till. Men några av dem är de samma som först vägrade att gå över från stor till mellanformat och flera tillhör de som i det längsta undvek att lära sig digital teknik.

Vi kommer inom kort också att få se kompletta digitala kamerahus även från tillverkare av traditionella bakstyckelösningar.

Damocles skrev:
De hade en mock-up av den på mässan, grymt skön att hålla i, ligger verkligen perfekt i handen.
Ja, den verkade trevlig. Enda jag vid en snabb anblick sakande var ett höjdavtryck, det skulle Mamiya kllämt in.

Mitt val i sakens ämne hade tveklöst varit Canonhuset.

Kvaliteten skulle jag tro räcker långa vägar, även om jag inte kan bevisa att så är fallet.
**

Arbetssättet är ju till stor del ett annat med en mellanformatskamera och kanske det är just där som fokus bör läggas.

Jag vet många som ressonerar som så att man behåller shaktsökarhuset eftersom det lockar till ett handhavande som ger fördelar för perspektivet mot modellen osv,,

Finns inte prio1-behovet för snabbhet generellt, snabb AF etc + att man uppskattar fördelarna med mellanformatskameran så bör man kanske tveklöst välja mellanhuset.

Mvh Niclas,

Re: Mikael

kromatisk aberration skrev:
Det som stör mig mest, eller det enda som stör mig egentligen - efter att mest ha jobbat med 6x8 och 6x6 och totalt lägga dessa på hyllan för att 1Ds:en är så totalt allround - är att du byter känsla i bilderna med 1Ds:en. Det är ju inte bara att ett mindre negativformat eller att en mindre sensor "croppar" eller att du skulle få en brännviddsförlängning, utan det är känslan i bilderna helt enkelt... förut kunde jag fota på frihand och med konstiga vinklar med 80 mm och Hbl (som ju är, vadskamansäga, lite vidvinklig nästan du vet) och ändå få så underbart kort skärpedjup om jag ville det.

Jag använde också mest 80 mm och 150 mm förr. Nu kör jag Canons 70-200/2,8L på 200 mm för att få igen lite av samma känsla... hoppas du förstår vad jag menar, men det tror jag. Jag kommer aldrig att ångra Canonen, men vill komplettera (oj eller hur man ska säga) med bakstycke, mest för att få tillbaka känslan. Pixlarna räcker ju på 1Ds. Och att den skulle vara så dålig i kanterna...? Ähhe ja neäe då får man väl skära i kanterna då.

Problemet är ju att man får samma problem - brännvidd kontra skärpedjup - med bakstyckena eftersom sensorn som du säger är mindre än vad du är van att jobba med. Irriterande kan jag bara säga. Större och billigare sensorer nu!

Näe hyr och känn, det blir nog bra. Men du känns nog mer som en bakstyck:are om du frågar mig... :)

Hade det inte blivit förskjutning av brännvidder hade bakstycke nog varit givet. Får som sagt testa de olika alternativen.
När jag plåtar till kund är det väldigt sällan jag levererar kvadratiska bilder så det spelar ju ingen roll och bladaren kan jag ju likaväl behålla om jag behöver den för något speciellt jobb eller för egna bilder, porträtt t ex. Är ju väldigt förtjust i det kvadratiska formatet.. :)

ett svar från en ...

Leijon skrev:
Jag kommer att plåta både i studio och ute i fält. Max iso 400.

/Mikael

..som icke är fotograf.

Jag skulle deffinetivt gåt över till 1Ds..
Särskilt då valet står mot H-blad...
Jag kan inte se någon tillämpning där H-blad-lösningen ger en upplevt kvalitetsskillnad. Dessutom så är ju flexibiliteten inte ens jämförbar. Vidare så är väl knappast H-blad särskilt långsiktig alternativ.
Bakstycke ger idag endast märkbar skillnad i arbet om du kör med bälgkamera typ fuji.s "mellanformatskompakt"

Alla yrkesfotografer jag arbetar med är idag nästan helt uteslunde småbildsdigitala i alla lägen. Lite gnäll på falande vertiklaer är allt, men idag är ju allt mjukvara så det löser sig.
Sen är det väl ändå så att canons shift7tiltoptik funkar riktigt bra osså...

ANNONS
Götaplatsens Foto