Pall skrev:
Kan väl tillägga att en 1Dmk2 är ett bättre köp än en 1Ds (eller en D200). På jobbet har vi en 1Ds och privat har jag en 1Dmk2. Har testat dem emellan ganska mucket och kommit fram till att 1Ds är på tok för seg i hanteringen. Det ta lång tid att bara få förhandsvisning av bilden man tagit. Det går inte att förstora bilden på displayen lika mycket som 1Dmk2 vilket gör det svårt att se om skärpan är hundra. Bruset är betydligt lägre på Mk2 samt givetvis snabbare i allt. När det gäller upplösning är det mycket svårt att se några större skillnader mellan kamerorna och då har jag testat på många olika motivtyper, skalat upp biler, skrivit ut m.m. Så mitt råd i valet mellan 1Ds och D200 är 1Dmk2 (beggad)
Kul! Satt och läste inlägg efter inlägg och undrade varför ingen tog upp (i mitt tycke) Canons absolut mest prisvärda kamera vad gäller återgivning, byggkvalité, snabbhet, AF, brusfrihet.
Menar 1DMkII. Men Pelle Allsing hade ju faktiskt tagit upp den. Okej den är inte FF utan crop 1.3, men ser man till bildresultatet jämfört med 1Ds så är det i princip lögn att se någon skillnad.
Håller alltså med Pelle fullständigt.
Jag hade en 1Ds och en 1DMkII och blev faktiskt besviken på 1Ds när man jämförde. Orsaken att jag kompletterade med en 1Ds var för att få FF. Hade köpt den begagnad i toppskick, men sålde den ganska omgående efter att testat 5D vars bildresultat knäcker 1Ds.
Så nu har jag en 1DMkII och en 5D=det bästa från 2 världar som kompletterar varandra perfekt.
Skaffade dock ett vertikalgrepp till 5D för att få höjdformatsavtryck.
Gäller det FF är valet givet för mig. Det blir 5D, men annars reder 1DMkII ut de flesta situationer för mig och 1.3 x crop är många ggr en fördel, ibland en en nackdel. Blixtfotografering med en 580EX på dessa båda kameror fungerar magnifikt. Tyckte 1Ds var ngt sämre där.
Men 1Ds är en härlig kamera också. För den som behöver FF och kan stå ut med displayen "fattiga" visning, och håller sig till max iso på 400 eller bara lite mer är den helt okej och rawfilerna från den kommer vi att se i många fina bilder åravis framöver. Så inget ont om den kära gamla tegelstenen (hoppsan 1DMkII väger lika mycket). Det är ff en magnifik kamera, men när man ser filerna från en 5D så...
Somliga försöker sälja den för 25000 och det är åt h-e för mycket då den är en batteriätare av stora mått. Men i snyggt skick, med nytt batteri, och nyservad skulle väl 15-17000 vara ok.