Annons

2 frågor ang. D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Pasus

Aktiv medlem
1. Går det att använda crop-läget (DX-läget) även för icke-DX-objektiv på D600? Och i så fall, beskärs då även RAW-filen?

2. Om man tar en bild med en brännvidd på 50 mm, och i efterhand beskär den (med bevarad aspekt (3:2)) till 12 MP - för resonemangets skull kan vi anta att D600 har exakt 24 MP - vilket utsnitt/brännvidd motsvarar det då?

Tack på förhand.

1. Går det att använda crop-läget (DX-läget) även för icke-DX-objektiv på D600? Och i så fall, beskärs då även RAW-filen?

2. Om man tar en bild med en brännvidd på 50 mm, och i efterhand beskär den (med bevarad aspekt (3:2)) till 12 MP - för resonemangets skull kan vi anta att D600 har exakt 24 MP - vilket utsnitt/brännvidd motsvarar det då?

Tack på förhand.

1. Har tyverr ingen dx-optik att prova med, men jag är ganska säker på att du får en cropad bild även med fx-optik ja.

EDIT:Nu läste jag ju helt fel (och tänkte fel..) Jo med fx-optik i dx-läge lär du få en cropad bild - ja, även raw. Ska prova strax.

2. Cropar du bilden i efterhand så till ~12mpix skulle jag gissa på en motsvarande brännvidd om ~75mm (50+25).

1. Du kan använda FF objektiv i DX läge och RAW filen blir lika stor som bilden.

2. För enkelhetens skull kan man väl säga att bilden blir ungefär som i DX läget, aningen vidare vinkel.

Och för oenkelhetens skull på andra frågan: 12 MP är halva arean, så med samma aspekt blir längden 1/sqrt(2), alltså du får en cropfaktor på roten ur två som är ca 1,41. Nära DX-cropen på ca 1,5, men inte precis.
50 mm skulle alltså, i någon mening, motsvara 71 mm på 12 MP.

Tack för svaren. Det var goda nyheter beträffande DX-läget. Och trevligt att även få en formel för ändrad bildvinkel vid beskärning.

Vad blir skillnaden mellan att:

Köra FX glugg i DX
Köra FX glugg i FX och croppa

I min okunniga värld blir resultatet detsamma, oui? Eller har jag otur när jag tänker nu?

/D

Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2

Det större dynamiska...

omfånget man får med FX är ju kvar även efter croppning, så rent allmänt är det skillnad på bildkvaliten.

lma

Nja, detsamma det väl inte vara när du bara använder en del av sensorn?

För övrigt har jag svårt att se någon fördel med att beskära bilden i fotoögonblicket istället för i datorn efteråt.

Vad blir skillnaden mellan att:

Köra FX glugg i DX
Köra FX glugg i FX och croppa

I min okunniga värld blir resultatet detsamma, oui? Eller har jag otur när jag tänker nu?

Mindre bildfil. Annars rimligen ingen skillnad. Men det kan ju vara viktigt ibland. Kan man tänka sig.

Jag tycker det kan vara skönt att ha beskärningsramen synlig i sökaren, när jag vill fota i DX. Alltså en röst från mig för att fixa croppning direkt i huset på D600 istället för senare på datorn :)

ANNONS
Götaplatsens Foto