Annons

2 frågor: Damm mellan linserna och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Fråga 1. Har nyligen köpt ett nytt (begagnat) porträtt-objektiv. Ett Nikkor 105/2.5, men upptäckte att det var en del damm mellan linselementen (främst vid det första sett framifrån). Hur mycket påverkar egentligen det bilderna?

Fråga 2. Har länge velat ha lite studioblixtar till porträttfotografering. En kille säljer en 200ws (med slavuttag och synksladd) studioblixt för 750 spänn. Hur långt kommer jag egentligen med denna? Hade mest tänkt mig portätt och stileben inomhus. Är det ett ok pris?

Tacksam för svar!
/cj

Jag kan försöka mej på fråga 2.Jag har själv 2 st 300 ws vilka duger fint för porträtt,men använder också en liten slav för bakgrundsljus.Men 1 st 200 ws behöver du alla gånger en reflexskärm för att återkasta lite ljus på endera sidan.För stileben rekommenderar jag lampljus(tungsten etc)

Grattis till en i mina ögon suverän porträttglugg. Skaffa korta mellanringar till den så är du komplett.

Damm är väl aldrig så bra egentligen, men det beror på av du menar med "en del damm".
Repor är i regel värre om de sitter på det bakgre linselementet än på det främre. testa gluggen och se vad du tycker.

Ring också Lasses Kameraservice på 08-715 54 45 och fråga lite om råd och kanske också hur mycket han ska ha för att rengöra din glugg.
Han är mycket bra att ha att göra med.

Carl Johan skrev:
Fråga 1. Har nyligen köpt ett nytt (begagnat) porträtt-objektiv. Ett Nikkor 105/2.5, men upptäckte att det var en del damm mellan linselementen (främst vid det första sett framifrån). Hur mycket påverkar egentligen det bilderna?

Det påverkar absolut ingenting. Det är helt normalt. Det ska väldigt mycket till för att det ska påverka.

ANNONS
Götaplatsens Foto