Annons

200/2.8 eller 300/4 (kortast skärpedjup)

Produkter
(logga in för att koppla)

korv_med_mos

Aktiv medlem
Jag ska ta kort på några personer i helkropp och vill ha så kort skärpedjup som möjligt.

Ska jag använda 300/4 eller 200/2.8?

Du får kortare skärpedjup med 200/2,8. Men 300 mm ger ett snävare utsnitt av bakgrunden, så bakgrunden kan ändå upplevas som mindre distraherande med det. Testa så ser du.

Enligt tabellen så ger 200mm f:2,8 avstånd 20m samma skärpedjup (i %) som 300mm f:4 avstånd 30m.

Helkroppsbilder med 300:a kräver väldigt långa avstånd.

Spontant så måste väl ändå zoomen med ljusstyrka 2,8 lämpa sig bättre än en fast 300:a f:4 för denna typ av bilder. I siffror så är nog skärpedjupet ungefär lika stort men skärpa är egentligen väldigt subjektivt. Kontrasten mellan det frilagda motivet och den diffusa bakgrunden har väldigt stor betydelse för intrycket.

korv_med_mos skrev:
Hur räknar du ut det föresten?
Eftersom jag utgår från att du vill att människorna skall vara lika stora i bilden oavsett objektiv är det enkelt, då har du eliminerat alla andra faktorer som inverkar på skärpedjupet förutom bländaren. Kör du båda objektiven på f/4 kommer du att få identiskt skärpedjup.

Men som sagt, 300 ger lite lugnare bakgrund i och med att du inte får med lika mycket av den.

Jag skulle nog också ta zoomen. Främst för att det blir svårare att göra kompositioner som tar hänsyn till både förgrund och bakgrund om utrymmet skulle bli för snålt och brännvidden för lång.

ANNONS
Götaplatsens Foto