Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D med studioblixt (är jag korkad?)

Produkter
(logga in för att koppla)

bull_k

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat ett set med Elinchrom blixtar, och ska använda dessa med min 20D. Nu verkar jag ha missat något - för ingenting händer när jag kopplar in synkkabeln och trycker av.

Blixtarna verkar dock fungera - om jag kör dem som slavar och använder kamerans blixt för att trigga dem, så funkar det, men med synkkabeln i PCkontakten händer ingenting.

Har jag missat någon inställning i kameran? Jag har gått igenom manualen och hittar ingenting.... eller är det helt enkelt så att den medföljande kabeln inte är anpassad för 20D, även att den passar i kontakten?

Tacksam om någon har erfarenhet av kombinationen och kan råda mig...

Hej

1. Du kör kamenran i M läge? med tiden ca 1/125 del, och inte snabbare?
2. Du har kabeln i PC uttaget på kameran?

Om ja på båda så prova att kortsluta synkkablens PC kontakt med et tfen eller annan metallsak o se om det blixtrar.

Roine

roinek skrev:
Hej

1. Du kör kamenran i M läge? med tiden ca 1/125 del, och inte snabbare?
2. Du har kabeln i PC uttaget på kameran?

Tack för snabb respons - och ja, på både 1 och 2. Testade att kortsluta pckontakten på sladden, men inget hände. Dock, om jag drog ur teleproppsänden i blixten, så utlöste den.

Det blir väl att skaffa en IR-transmitter istället...

märkligt ju

mina elicrome har ju minus till jord osv. Så det borde funka klokrent.

Har 2 elinchrome o re intefint o de funakr bra till D60, 300D via PC konakt o 1D mk2 via den inbyggda ju.

Roine

Ja, väldigt märkligt... jag får väl låta någon kolla om det kan vara så att det helt enkelt är fel på sladden....

kolla att mittstiftet inte är så långt tillbaka att det inte når fram!

Du testade ju med ett gem osv o det funkade ju inte, så sladden e ju ev ett fel ju.

Roine

bull_k skrev:
Tack för snabb respons - och ja, på både 1 och 2. Testade att kortsluta pckontakten på sladden, men inget hände. Dock, om jag drog ur teleproppsänden i blixten, så utlöste den.

Det blir väl att skaffa en IR-transmitter istället...

Om det inte fungerar att kortsluta kontakten är sladden trasig (eller glappar någonstans).

Innan du har en fungerande sladd kan du säkert använda kamerans inbyggda blixt som utlösare - den är såpass svag i förhållande till studioblixtarna att den knappast påverkar bilden något, och du kanske kan hålla för den med ett papper eller något och ändå få den att utlösa Elinchromerna.

Hej

Problemet är att Canon har E-ttl

De skjuter en förblixt o mäter, den tar då krämen ut bixten.

Men har du en 550ex eller en 580ex srtäll den i M läge så....

Roine

Kanon - ja, det verkar vara PC-synk kontakten som bråkar. Jag har 580EX så jag kan alltid använda den som trigger så länge... tack för tipset om M-läget - det hade jag inte tänkt på...

Tack för alla vänliga tips..:)

Hej igen

Jag kör själv med Photac IR transmitter

CF 14 har inte den funktionene, den ställer om Ettl II bteeendet, dvs medlevärde över hela bilden elelr den punkt som fokuset låste på (dvs spökar om du fokucerar om)

Ettl skjuter alltid förblixt ju.

Roine

Tack för all input - det visade sig mycket riktigt vara synksladden. Köpte en ny idag, och nu funkar allt precis som det ska....

roinek skrev:
Hej

Problemet är att Canon har E-ttl

De skjuter en förblixt o mäter, den tar då krämen ut bixten.

Men har du en 550ex eller en 580ex srtäll den i M läge så....

Roine

det borde funka utan problem med inbyggda blixten...
tryck bara * först för att skicka ut hjälpblixten först... sedan låt blixtarna ladda och tuta :9

Gå in på www.htfoto.com Dom har en trigger för 395:- inkl. moms!

/Ola

FE TR-1 IR SÄNDARE
EN SMIDIG OCH VÄLKÄND IR SÄNDARE SOM PASSAR ALLA MODERNA STUDIOBLIXTAR.(INKL.SS110B)
RÄCKVIDD CIRKA 10 METER TVÅ LR6 BATTERIER (VANLIGA
PENLIGHT 1,5 VOLT)

SEK 395.00
Pris exkl. moms SEK 316.00

Man får gå in på www.htfoto.com därefter klicka på "beställa produkter". Jag sitter på en mac och beställningssidan fungerar inte i Safari däremot helt ok i Firefox.
Hoppas det hjälper annars hör av dig direkt till mig.

Hälsningar Ola

ANNONS
Götaplatsens Foto