videochild
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Märk väl att det är skillnad på döda och heta pixlar.
Stämmer... hmmm... Jag har blandat ihop dessa lite!
Går det att lämna in kameran för att åtgärda de heta pixlarna?? Kostnad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Damocles skrev:
Märk väl att det är skillnad på döda och heta pixlar.
Bent C. skrev:
Men Rickard! Varför i himmelns namn skulle man ta en bild i totalt mörker med ISO 800. Är det inte bara att leta problem? Jag menar inte detta som att vara taskig eller ironisk mot dig, men är det inte mer relevant att testa kameran i situationer som man vanligtvis fotar i. Levererar kameran då, så behöver man ju inte bekymra sig. Och ISO 800, 20sek och totalt mörker är ju per definition inte vad en kamera skall hantera!
Har du aktiverat brusreduceringen då. Den slår igång på slutartider på 1s och längre. Utan den kommer du att få röda och blåa pixlar.Varför ska inte kamera inte kunna hantera ISO800 i 20 s när det går att ställa in det förresten? Förstår att det så klart är svårt att göra en sensor som klarar det utan pixel-fel, men att du menar att kameran inte ska hanteras så förstår jag inte. Har du aldrig tagit nattbilder själv nån gång?
Det går alldeles utmärkt att släcka både helt döda och även de trötta pixlarna med avvikande färger.videochild skrev:
Går det att lämna in kameran för att åtgärda de heta pixlarna?? Kostnad?
rdb skrev:
Jag ser pricken på vanliga bilder jag tagit och den irriterar rätt mycket på vissa av dom. Den syns ju redan med ISO100 och en 1/60s slutartid skrev jag dessutom.
Har du aldrig tagit nattbilder själv nån gång?
Damocles skrev:
Har du aktiverat brusreduceringen då. Den slår igång på slutartider på 1s och längre. Utan den kommer du att få röda och blåa pixlar.
Är det en död pixel å andra sidan borde det inte vara några problem.
Har du ringt och hört med Canon förresten, det om något är det första som bör göras. Dom har programvara för att mappa bort heta pixlar.
Bent C. skrev:
Jag har absolut inget mot att man rättar till fel som tex din heta pixel. Jag vände mig mot (eller mot och mot, reagerade på eller ifrågasatte syftet med) förslaget att fota i totalt mörker med brusreduceringen avslagen. Det är ju inte på något sätt relevant för något som man någonsin utsätter kameran för (eftersom totalt mörker, per definition, inte är meningsfullt att fota). Även en nattbild innehåller ju ljus. Och jo, jag har tagit nattbilder, men har min kamera brusreducering, kommer jag givetvis att använda den. Men givetvis kan man testa sin kamera på vilket sätt man vill, jag tycker bara ibland att det lite väl konstruerade tester, som garanterat hittar "problem".