Annons

20D vs 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

TTG

Aktiv medlem
Hej
Behöver råd och dåd om inköp kamera. Jag har idag 2 st 10D hus som jag är mycket nöjd med. täcker mitt behov bra. Men efter en handskada har jag lite problem med skakningsoskärpa. Inte mer än att IS-gluggar fixar det. Nu är ju tillgången på IS till 10an begränsad vad gäller vidvinkel. Jag har alltså beslutat uppgradera till hus som kan ta EF-S-gluggar. Alltså 20D eller 30D. Prisskilnaden begagnat ligger ju på c:a 1500-2000 kr. Får jag så mycket mer kamera med 30an? Speciellt som vi pratar om 2 hus. Alltså är det vettigt att betala 3000-4000 kr mer för 30an?
Tacksam för synpunkter
Ha det!!!
Tomas

BEROR PÅ

Det beror på. Risken med en 20D är att den gått en massa exponeringar och snart behöver slutarbyte. Räkna med 50-100 tusen expo - sedan får man lägga flera tusen kronor. Skillnaden mellan kamerorna är inte så stor. Jag skulle nog ändå försöka få tag på en beggad 30D som går att få till bra priser idag.

Du kan säkert hitta en 20D som inte har så många exponeringar, jag sållde min 20D för några veckor sedan den hade gjort c:a 4000 exponeringar, det är ju bara att fråga dem som säljer hur många exponeringar de tagit.
MVH SGÖ

Antalet exponeringar har nog betydligt mer med fotografen att göra än hur gammal kameran är. Min 20D har gjort drygt 17 000 exponeringar på 2,5 år så 50-100 tusen är inte alls någon regel.

Om 30D är värd de extra pengarna beror på hur köparen värderar skillnaderna. De väsentliga (i mina ögon) skillnaderna är: större buffer (11 mot 6 raw) och större bildskärm (2,5 mot 1,8 tum).

Jo lite blandat faktskt. Köpte den ihop med ett 17-85 IS. Helnöjd med handhavandet (inte så olikt min 10D. Nöjd även med skärpan. Dock inte så nöjd med färgåtergivningen och inte heller med ljuset vid blixtfoto. Jag gissar att jag behöver skruva lite mer. *S* får väl lägga upp en bild här sen när jag är nöjd. Den mest slående skilnaden mot 10an är ju att denna är så otroligt mycket snabbare.
Roennis skrev:
Hur var din första upplevelse då? :)

Den största skillnaden jag tycker mellan 20D och 30D är greppet. 20D känns som en kloss man håller i och det känns tyngre och tyngre att hålla med en hand, hade bara den kameran hemma över en helg men 30D har ett skönare grepp, inte så stor skillnad men tillräckligt stor för o va ett bättre grepp :)

Nu börjar det likna något

Nu tycker jag att jag har fått rätt på färgåtergivningen. Även med blixt

Bilagor

• 001.jpg
    001.jpg
    52.7 KB · Visningar: 241
ANNONS
Götaplatsens Foto