Annons

24-105 4,0 IS och Rockkonsert

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej Alla! Jag funderar mer o mer på att börja ta lite uppdrag. Det innebär för mig att jag kanske måste börja titta på vad som är funktionellt i professionella sammanhang. Min fråga, eftersom egen erfarenhet saknas på området är, funkar en 24-105 4,0 till dunkla krogmiljöer och spotlightbelysta rockscener. Känns spontant som om just det låga bländartalet kan ställa till det. Har någon egen erfarenhet av just den sortens fotografering ihop med den gluggen.

Har fotat liknande saker med ett tamron 28-75/2.8 och eftersom din L-glugg har IS borde den fixa dessa förhållanden bra på lite högre iso.
Jag brukade köra mellan iso 800-1600 på konserter i mörka lokaler med bländare 2.8 då, men det borde gå bra! Bara att testa och experimentera :)

paul innergård skrev:
...kan ställa till det. Har någon egen erfarenhet av just den sortens fotografering ihop med den gluggen.

Har testat den EN gång på konsert. På iso 1600 och det blev okej. Någon bild blev riktigt bra p g a rörelseoskärpan. IS är annars inte till ngn större hjälp i de här sammanhangen utom i det lilla trevliga teleläget, anser jag personligen.

Tror säkert man skulle kunna vänja sig vid en sådan optik i konsertsammanhang, men jag är nog för van vid ljusstyrka 2.8. Använder 24-70/2.8 L usm samt Tamron 28-75/2.8 vid konserter.

Sedan f å r man (och ibland måste man) ta till en upplättningsblixt. Många gillar det inte, men kolla konsertbilder på internationella forum. Många är tagna med upplättningsblixt av folk som är så vana att hantera sin ljussättning att det blir skön konst av det.

Det bästa rådet jag kan ge dig är nog i alla fall att ha en billig 50/1.8 till hands om du hamnar i väligt knepiga situationer där bl 4.0 inte räcker på långa vägar.

Fördelen med din glugg är annars det längre teleläget som jag kan sakna på min 24-70/2.8

Re: Re: 24-105 4,0 IS och Rockkonsert

Photocon skrev:
Har testat den EN gång på konsert. På iso 1600 och det blev okej. Någon bild blev riktigt bra p g a rörelseoskärpan. IS är annars inte till ngn större hjälp i de här sammanhangen utom i det lilla trevliga teleläget, anser jag personligen.

Tror säkert man skulle kunna vänja sig vid en sådan optik i konsertsammanhang, men jag är nog för van vid ljusstyrka 2.8. Använder 24-70/2.8 L usm samt Tamron 28-75/2.8 vid konserter.

Sedan f å r man (och ibland måste man) ta till en upplättningsblixt. Många gillar det inte, men kolla konsertbilder på internationella forum. Många är tagna med upplättningsblixt av folk som är så vana att hantera sin ljussättning att det blir skön konst av det.

Det bästa rådet jag kan ge dig är nog i alla fall att ha en billig 50/1.8 till hands om du hamnar i väligt knepiga situationer där bl 4.0 inte räcker på långa vägar.

Fördelen med din glugg är annars det längre teleläget som jag kan sakna på min 24-70/2.8
Jag är nog trots allt inne på din linje med ljusstyrka. Jag har beställt en ljusstark 85:a men vad vore bästa komplementet. En 50 mm eller en 135 2,0. Kanske man skall ha bägge som alternativ. Min kamera kommer ha 1,3X crop.

Re: Re: Re: 24-105 4,0 IS och Rockkonsert

paul innergård skrev:
Jag är nog trots allt inne på din linje med ljusstyrka. Jag har beställt en ljusstark 85:a men vad vore bästa komplementet. En 50 mm eller en 135 2,0. Kanske man skall ha bägge som alternativ. Min kamera kommer ha 1,3X crop.

Tror du har valt alldeles rätt. Frågan är väl dock om du kommer att plåta mycket innanför kravallstängsel. På 1.3 crop skulle jag isåfall haft en 50mm eller kortare. Typ 28 el 35mm.

Vet du med dig att det blir längre avstånd skulle nog 135:an vara väldigt bra komplement.
Personligen hade jag nog valt en zoom ändå isåfall. Typ 70-200/2.8L usm (med eller utan is).

Är själv på gång att skaffa en ljusstarkare fast glugg. Står o väljer mellan 85/1.8 och 100/2.0.

Själv kör jag antingen med crop 1.6 eller FF, men jag har använt crop 1.3 mycket de senaste åren.

ANNONS
Götaplatsens Foto