Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-? zoomar MED bländarring.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Håller på att läsa in mig på gluggar inför en framtida uppgradering till D700 och skulle behöva lite utlåtanden från folk som använt gluggarna ifråga.
Det handlar om standard-zoomar (dvs i mitt fall 24-? MED bländarring, ALLT SOM INTE NÅR 24mm ELLER SAKNAR BLÄNDARRING ÄR OINTRESANT! (ursäkta skrikigheten men det kommer alltid nått stolpskott som inte förstår att läsa först och svara sedan)):
Det jag framförallt är intreserad av är hur de presterar i de nedre regionerna av zoomskalan.

Anledningen till att jag skriver bort alla nyare af-s/g gluggar är att dessa ska kunna användas på manuella hus också samt att jag handlagsmässigt vill kunna jobba med en bländarring.

Och nej, oroa er inte, de är inte tänkta att ersätta fasta gluggar...zoomar har sin plats och fasta gluggar har sin!

Vad jag har kunnat luska ut så finns det i princip tre alternativ i nikkors egen arsenal:

AF Zoom Nikkor 24-50mm f/3.3~4.5D

AF Zoom Nikkor 24-85mm f/2.8~4.0D IF

AF Zoom Nikkor 24-120mm f/3.5~5.6D IF

Jag kör 24-85/2,8-4 på min D700 och den fungerar mycket bra. Lite mjuk i hörnen, men inget som stör. Nedbländad till 5,6-8 är den riktigt fin. Den är bäst i de korta brännvidderna, lite mjukare uppåt 80-85 mm. Den är ju rätt "stadig" i konstruktionen, men det är bara ett plus eftersom det ger en bra balans mot D700ans rätt tunga hus.

Lite OT: jag sneglar ju på 24-70/2,8 (som så många andra), men den ligger längre fram i tiden rent ekonomiskt. 24-85 fungerar bra tills dess!

sigma har ju ett 24-70/2.8 som har bländarring.
har ett själv men har inte använt det så mycket, så jag kan inte riktigt uttala mig om optiska kvalitén. det är stort å tungt hursomhelst...
photozone har testat ett till canon: http://www.photozone.de/canon-eos/318-sigma-af-24-70mm-f28-ex-dg-macro-canon-lab-test-report--review
tidningen foto verkar gilla objektivet och ger det utmärkelsen "mycket prisvärt", men anmärker på motljusegenskaperna samt distorsionen.
sigmat går att få tag på ganska billigt begagnat, gav nog 2000 för mitt, och har sett fler för det priset och lite dyrare.

Nikon har ju faktiskt ett alternativ till:
24-85/3.5-4.5 :)

Detta objektiv slår 2.8-4 varianten på alla parametrar utom maximal bländaröppning, så det hela får väl bero på om du känner dig beroende av F/2,8... Objektivet är ganska eftersökt eftersom tydligen många andra förutom jag kommit fram till att den senare 2.8-4 - versionen var en nedgradering. Inte helt sällan är 3.5-4.5-varianten dyrare och svårare att får tag på, på t.ex tyska fleabay. Hittar du en så tycker jag klart den är ett seriöst alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto