Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med objektiv till d750

Produkter
(logga in för att koppla)

robber72

Medlem
Hej!
Önskar lite råd kring objektivproblem. Har precis köpte en begagnad d750, har sedan tidigare en d300. Den funkar utmärkt med mitt Tamron 18-400 men något strul ett med 80-200 2,8 D och AF Zoom-Nikkor 24-85mm f/2.8-4D IF, båda dessa funkar med d300. Det som händer är att med d750 när bländaren är inställd på automatik så blir det EE meddelande, vid manuell inställning hamnar bländaren på 22 och ändas endast med zoomning, kan inte justeras med ratten. Båda objektiven är inställda enl instruktion att bländarringen är låst på 22. Som sagt mitt Tamron funkar som det ska, även ett Tokina som är en DX lins. Har försökt alla möjliga inställningar men inget verka funka, men sätter jag dem på min d300 funkar det som det ska.
 
Om du ställer kameran på att tillåta inställning via bländarringen med AF/CPU-objektiv, visar kamerahuset då samma sak som du ställer in på objektivet och utan konstiga hopp e dyl? Bäst är väl att testa med 80-200 eftersom den inte har variabel bländare.

I och med att du har problem med just objektiv som har bländarring så är det relevant att kontrollera funktionen hos avkännaren. När objektiv utan bländarring sitter på så bryr sig kameran inte om den då den då går till startläget om den är hel.
 
Hej!
Jodå sitter en bländarring även på 80-200 som enl instr skall ställas på minsta bländartal dvs 22. Verkar ju då som det är nått med avkännaren.
 
Hej!
Jodå sitter en bländarring även på 80-200 som enl instr skall ställas på minsta bländartal dvs 22. Verkar ju då som det är nått med avkännaren.
Ja, precis, men du kan ställa om kameran till att du kan ändra bländare med bländarringen på kameror som har AI-koppling, istället för hjulet på kameran. Om du gör det ska kameran visa samma värde på displayen som objektivet fysiskt visar är inställt. Visar den något annat eller glappar så kommer kameran inte att förstå att du har ställt in den minsta bländaren.

fEE betyder att kameran klagar på att du inte har ställt in den minsta bländaren, vilket är anledningen till att jag gräver i just detta.

Nu är minsta och f/22 samma sak på dessa objektiv, men bländaren ska alltså stå på den minsta bländaren, vilken är markerad i orange på bländarringen. Det är samma sak om att man vrider den så långt det går mot minsta bländare.


Ovan länk visar en kamera utan AI-koppling som bara har en liten brytare. Du har (eller ska i vart fall ha) en vridbar ring, med en liten utstickande koppling, runt fattningen som bländarringen skjuter framför sig. Det sker när den vrids i riktning mot minsta bländare och sedan är den fjäderbelastad och går tillbaka när man vrider mot större bländare. Via den känner kameran av var bländarringen står, vilket i grunden är tänkt att användas ihop med manuella objektiv (utan elektroniska kontakter) för att få fungerande ljusmätning. Den dubblar dock som avkännare för att minsta bländare är inställd på AF/CPU-objektiv med bländarring.
 
Ja, precis, men du kan ställa om kameran till att du kan ändra bländare med bländarringen på kameror som har AI-koppling, istället för hjulet på kameran. Om du gör det ska kameran visa samma värde på displayen som objektivet fysiskt visar är inställt. Visar den något annat eller glappar så kommer kameran inte att förstå att du har ställt in den minsta bländaren.

fEE betyder att kameran klagar på att du inte har ställt in den minsta bländaren, vilket är anledningen till att jag gräver i just detta.

Nu är minsta och f/22 samma sak på dessa objektiv, men bländaren ska alltså stå på den minsta bländaren, vilken är markerad i orange på bländarringen. Det är samma sak om att man vrider den så långt det går mot minsta bländare.


Ovan länk visar en kamera utan AI-koppling som bara har en liten brytare. Du har (eller ska i vart fall ha) en vridbar ring, med en liten utstickande koppling, runt fattningen som bländarringen skjuter framför sig. Det sker när den vrids i riktning mot minsta bländare och sedan är den fjäderbelastad och går tillbaka när man vrider mot större bländare. Via den känner kameran av var bländarringen står, vilket i grunden är tänkt att användas ihop med manuella objektiv (utan elektroniska kontakter) för att få fungerande ljusmätning. Den dubblar dock som avkännare för att minsta bländare är inställd på AF/CPU-objektiv med bländarring.
Ja, precis, men du kan ställa om kameran till att du kan ändra bländare med bländarringen på kameror som har AI-koppling, istället för hjulet på kameran. Om du gör det ska kameran visa samma värde på displayen som objektivet fysiskt visar är inställt. Visar den något annat eller glappar så kommer kameran inte att förstå att du har ställt in den minsta bländaren.

fEE betyder att kameran klagar på att du inte har ställt in den minsta bländaren, vilket är anledningen till att jag gräver i just detta.

Nu är minsta och f/22 samma sak på dessa objektiv, men bländaren ska alltså stå på den minsta bländaren, vilken är markerad i orange på bländarringen. Det är samma sak om att man vrider den så långt det går mot minsta bländare.


Ovan länk visar en kamera utan AI-koppling som bara har en liten brytare. Du har (eller ska i vart fall ha) en vridbar ring, med en liten utstickande koppling, runt fattningen som bländarringen skjuter framför sig. Det sker när den vrids i riktning mot minsta bländare och sedan är den fjäderbelastad och går tillbaka när man vrider mot större bländare. Via den känner kameran av var bländarringen står, vilket i grunden är tänkt att användas ihop med manuella objektiv (utan elektroniska kontakter) för att få fungerande ljusmätning. Den dubblar dock som avkännare för att minsta bländare är inställd på AF/CPU-objektiv med bländarring.
 
Med tanke på att det funkar med d300, och objektiven utan bländarring funkar på d750 verkar det inte bättre att det är nått fel. Så kan det gå när man köper begagnat. Vad jag kan se så verkar allt funka med den lilla tappen som är fjäderbelastad på kamerahuset och den reagerar när man vrider bländarringen och ändrar bländartalet i kameran, men jag kan inte påverka den med bländarhjulet. Får väl bli ett försök med en service och se om de kan hitta nått fel.
 
Funkar det med nikonobjektiv så är det objektivet som inte passar kameramodellen. De äldre kamerorna var mer toleranta.
Ser nu att det var tvärt om. Prova med fler objektiv för att se om felet ligger i nikonobjektivet.
 
Tack för alla svar o tips!
Var förbi kameradoktorn idag, det verkar som att kontakterna i kamerahuset fått sig en törn, antingen har någon stött i objektivet eller vridit på ett objektiv lite våldsamt. De jämförde med ett annat 750 hus o tyckte mina kontakter låg djupare. Mitt objektiv som inte funkade i mitt hus funkade i deras. Som tur är verkar det bara påverka CPU objektiv med bländarring då deras kontakter sitter lite annorlunda, lite surt då mitt 80-200 2.8 är väldigt fint. Så det blir till att skicka in huset till Nikon för att få ett kostnadsförslag på reparation. Så kan det gå när man köper saker osett och säljaren inte riktigt har koll på sina grejor, får skylla mig själv men supernöjd med kameran i övrigt.
Väldigt bra service från Kameradoktorn, undersökning plus rengöring av sensorn, 0kr.
Någon som varit med om nått liknande att kontakterna i huset rubbats pga felaktig hantering med objektiv.
 
Har aldrig haft det problemet med kontakterna på något hus och har haft två D750 hus. De gjorde väl även rent kontakterna och inte bara sensorn? För det problemet har jag haft med skit på kontakterna
 
ANNONS