Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28,7 x 19,1 mm CMOS sensor, L-glugg ett måste?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christ

Aktiv medlem
Hej!!
Jag har en kanske lite dum fråga:)

Hur är det med gluggar till 1D Mark2, kräver det Lobjektiv eller?
Räcker det inte med att man har en skarp och ljusstark glugg?

Detta kanske låter som en dum fråga från en som ska köpa en mark2:a men jag har då iaf tänkt ha huset å skaffa bättre gluggar senare, notera att jag redan har bestämt mig för att köpa Mark2:an....... så det är inte det som är problemet:)

Jag menar, blir det mycket större krav på gluggarna med den större sensorn?

Är tacksam för svar;D/Chrille

Det är aldrig fel med skarpa gluggar.

En stor 8MP sensor klarar av att återge finare detaljer än liten (som i Pro 1). Dett gäller särskilt vid mindre bländaröppningar.

Men om man jämför 10D med mark II är redan 10D tillräckligt bra för att skilja agnarna från vetet.

Det är absolut inte så att L-optik alltid är den skarpaste optiken. En EF 20/2,8 USM är skarpare än både EF 16-35/2,8 L och 17-40/4 L.

Att satsa på fasta brännvidder är ett bra sätt att få skärpa till rimliga priser.

En 24/2,8, 50/1,4 och 100/2,0 kan vara ett trevligt och relativt billigt paket som man kan plocka ihop begagnat.

Det är dock bättre att satsa på 10D + bra gluggar än mark II tillsammans med mediokra zoomar. Dessutom kan man får mer ljusstyrka som öppnar nya bildmöjligheter.

Jättetack!!!;D

Stort tack för det fina svaret, det var nog det jag ville veta egentligen:)

Hur är det på zoomfronten då?

Jag har ju läst mycket om ljusstarka Tamrongluggar som är välldigt skarpa, eller har jag fel?

MVH/Chrille

Japp... Men inte nödvänligtvis L. Det finns flertalet bra objektiv.. Du kan kolla in de olika objektiven i Canons B-klass, jag har listat dem under Produkter > Kameraöversikt > Canonsystemet. Den är inte riktigt färdig, jag har bara hunnit med att lista Canons A och B-serie. Men L-serien kommer så fort jag hinner.

Som Magnus säger så finns det några riktiga guldkorn utan att det för den delen är L-optik..

EF 20/2.8, 50/1.4, 85/1.8 t.ex....

Tamrons nya 28-75/2.8 är jätteskarp ja..

Telezoom finns det även där några alternativ..

Jeppe skrev:
Tamrons nya 28-75/2.8 är jätteskarp ja..

Telezoom finns det även där några alternativ..

Så trevligt, det är ett sådant jag behöver:)

Tack båda två:)

Jag kan nog säga att jag har fått de svar jag var ute efter......
Så nu känns det mycket tryggare när jag inte behöver lägga upp en hel Lserie på en gång....Man håller ju på att bli galen när man har varit utan DSLR i ungefär ett halvår:)

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Nä. Inte stabil och tung som en L-glugg, men helt OK. Mycket bättre än många billiga zoomar.

Det var facktiskt ganska passande med en lätt glugg när mina handleder håller på att rasa ihop, måste träna dom:(

Men Magnus, visst har du fått din MK2:a?
Vet du hur nycket den ta på handlederna(?), jag har ju en eos 1:a som nästan ligger så bra i handen att det funkar även om den är tung:)

Christ skrev:

Men Magnus, visst har du fått din MK2:a?
Vet du hur nycket den ta på handlederna(?), jag har ju en eos 1:a som nästan ligger så bra i handen att det funkar även om den är tung:)

jag hämtar ut min senare idag. Ska komma vid lunch.

Men mark II den är väl aningen lättare en en Eos 1V HS som jag använder mycket. IV är betydligt tyngre än Eos 1 och 1N.

Jag har plåtat i många år och är ganska grovväxt, så jag har aldrig haft problem. Men jag bär nästan aldrig kring nacken. Mellan skulterbladen kan det dock kännas efter några timmar när jag packat stora ryggan alldeles för mycket.

Kommer dock ihåg när jag började plåta. var 13 år och lånade en Leica R3 av pappa och en 180/2,8 (som väger ca 1200 g). jag orkade inte hålla många minuter.

Antar att 1D mark II + EF 24-70/2,8 och 550 EX är nått för dig. Det lär nog bli min vanligaste kombination.

Många fotografer, särskilt kvinnor, klagar hos Canon att 1D-kamerorna är för tunga. De får ont i handlederna. På de analoga kamerorna kunde man ju köra utan booster. Dessutom har de tunga zoomarna ställt till det.

Canons svenske yrkesfotosäljare Per Karlsson har framfört önskemål om lättare yrkeskameror. Kommer väl i 3D som antagligen får sensorn från 1D mark II men med lägre hastighet och därmed mindre och lättare batteri och hus.

Senast ändrad:
Kan tänka mig hur tung den måste ha känts!
Jag åker skateboard och snowboard, det tar tyvärr ganska hårt på leder....... man är ju så klantig;)

Skull ju va kul om man fick se lite bilder du har tagit med mark2:an, med ett B-objektiv på;D

Christ skrev:

Skull ju va kul om man fick se lite bilder du har tagit med mark2:an, med ett B-objektiv på;D

Jag kan nog ta hur bra bilder som helst med en mark II och en b-glugg. Men lite soft skulle det kanske bli. Men man behöver ju inte alltid knallskärpa.

Ska du ha din mark II till snowboardfoto?

/M

Ps. Är monoski helt ute nu eller?

froderberg skrev:

Canons svenske yrkesfotosäljare Per Karlsson har framfört önskemål om lättare yrkeskameror. Kommer väl i 3D som antagligen får sensorn från 1D mark II men med lägre hastighet och därmed mindre och lättare batteri och hus.

Tyvärr så är snabbheten en av de fördelar jag vill ha i den, det är nog bara att börja träna:)

Minns en gammal artikel i en fototidning där en mamma skriver oroligt in och undrar:

"Min son vill bli pressfotograf, men han är ju så klent byggd, hur ska det kunna gå"

Fast det var ju på den tiden när en pressfotograf hade 4-5 motorkameror på sig och en gigantisk kameraväska på ena axeln. Hornminor kallades fotografer då pga alla objektiv som stack ut.

froderberg skrev:
Jag kan nog ta hur bra bilder som helst med en mark II och en b-glugg. Men lite soft skulle det kanske bli. Men man behöver ju inte alltid knallskärpa.

Ska du ha din mark II till snowboardfoto?

/M

Ps. Är monoski helt ute nu eller?

Jepp!!

Jag har fotade snowboard och skateboard där ett tag, men upphörde där ett tag....
Nu är det dags att ta tag i extremsportfotandet igen:)

P.S. Vad är monoski?:D

ANNONS
Götaplatsens Foto