Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3/8" skruv till kulled - vilken gänga och var?

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Jag ska göra om ett gammalt teleskopstativ till fotostativ. För att göra det behöver jag borra hål i stativets platta och sedan fixa en genomgående skruv för att få fast min kulled som har 3/8" gänga.

1. Vad är det för 3/8" gänga? Blir inte klok på det.

2. Var får jag tag i sådan skruv? Istället för vanlig skruvskalle skulle jag vilja ha ungefär som på bifogad bild, dvs en skalle med betydligt större diameter så att jag kan dra fast kulleden ordentligt.

Gängan behöver vara 2 cm lång.

Någon som vet?

Bilagor

• skruv.JPG
    skruv.JPG
    12.8 KB · Visningar: 636
Äldre kulhuvuden. BSW-gänga.
Nyare, UNC.
Du bör klara dig med UNC oavsett om det är ett äldre, eller ett nyare huvud.
För att hitta rätt skruv. Leta reda på/kontakta en välsorterad järnhandlare.
UNC är "standard-gänga" på skruvar/bultar i tum-storlekar.

Skulle tro att en vanlig bult, och möjligen en bricka, räcker för det du vill göra.

Själv brukar jag köpa 3/8-bultar och brickor i lösvikt på Verktygsboden i Borås.

Kan även tipsa om att Biltema säljer ett litet skruv- och mutter-kit med UNC-gänga ifall inte järnhandlaren har på lager.

RK Verktyg här i Sundsvall hade alla möjliga UNC-skruvar med vanlig skruvskalle och löste problemet åt mig genom att trä skruven genom en M10 större vingmutter som låstes med Locktight (de hade inte UNC vingmuttrar).

ANNONS
Götaplatsens Foto