Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3 månader för en SB-400!

Produkter
(logga in för att koppla)

Calliii

Aktiv medlem
Ja ni kära nikonälskare. Vad ska man tro om Nikon. Sägs vara världens näst största kameratillverkare. Frågan är bara hur seriösa man är när man kr igång en kampanj med gratis blixt och sen låter kunderna vänta i 3 månader på att få den. Är det bara jag som reagerar mot detta? Är ni andra så otroligt lojala mot Nikon att ni inte vågar kritisera dem?
Själva säger dom i supporten, "vi jobbar så fort vi kan men blixtarna tar slut hela tiden". Tycker detta låter som ett skämt. Blixten finns hos varenda återförsäljre oh frågat runt bland dom och dom har sagt att dom fått sina blixtar i tid... Är det bara jag som tycker det är förjävligt att Nikon inte verkar bry sig ett skit om den enskilde kunden?

Pratat med min vän som jobbar på allmäna reklamationsnämnden. Han sa att om jag går via dom så skulle jag troligtvis få min blixt inom 3 dar på ett eller annat sätt, varför blir jag inte förvånad?

Flashback

Jag har nu skickat 2 brev med mina FULLSTÄNDIGA uppgifter, det första var det nån som slarvade bort :mad: senast jag ringde och hörde hur det gick med blixtarna sa dom att 9 av 10 har fått blixtarna skickade till sig nu i vecka 40, det va i tisdags jag ringde. jag väntar fortfarande.

Jag har ringt å fått bekräftat att mitt första å ända brev inte har blivit borttappat så de har legat hos dom i 3 månader nu.. Jo jag väntar också fortfarande..

Flashback kampanjen med blixten blev tydligen populärare än vad Nikon kunde föreställa sig. De har svårt att få fram blixtar.

Det känns som FS i ett nötskal att klaga över nått som är gratis.

Att handlare har SB-400 hemma är inte så konstigt, de säljs nästan aldrig. Troligtvis därför det blev en kampanj på just den blixten.

/Maverick

Tycker båda ni har fel. Visst kan man säga att jag får blixten gratis. Men inte alls säkert att jag hade köpt kameran om jag hade veat att det skulle ta 3 månader för mej att få den.

Nej vet du vad som är typiskt svenskt? Att hålla käften, fega ur i allting och tro att man ska behöva finna sig i sådana här situationer som konsument.

Nikon tjänar otroliga stora summor pengar, då kan man iaf begära att få det man betalar för. För blixten var inte gratis, den ingick i kamerans pris. Om ni två sen är sådana som finner er i sådana här situationer får stå för er. Men jag tycker inte ni ska klaga på folk som inte finner sig i det.

Ni två känns väldigt urtidssvenska där de anses mesigt att vända sig till diverse myndigheter och gå till läkaren för en "struntsak".

Tack för ordet herr forumsvärd.

Det beror väl på hur man ser det. Skulle kameran blivit billigare om du struntat i blixten, nej det skulle den inte i det här fallet. Alltså är blixten gratis.

Jag är dessutom övertygad om du kommer att få den så fort nikon har några att skicka ut. Det kunde ju lika gärna varit ett så långt lagret räcker erbjudande och då hade du inte fått nån alls.

Så om du nu har valt kamera utefter att du får en blixt med så blir det nog bra så småning om.

För mig låter det mest som ett sätt att försöka komma först i kön av väntande.

Sedan är det skillnad på att fega ur och att inte överreagera för alla småsaker som inträffar. För jo jag anser att det är en struntsak. Om de börjar svaja på målsättningen att ge ut dessa blixtar må väl vara hänt men annars vet jag inte.

/Maverick

Maverick skrev:
Det beror väl på hur man ser det. Skulle kameran blivit billigare om du struntat i blixten, nej det skulle den inte i det här fallet. Alltså är blixten gratis.

Jag är dessutom övertygad om du kommer att få den så fort nikon har några att skicka ut. Det kunde ju lika gärna varit ett så långt lagret räcker erbjudande och då hade du inte fått nån alls.

Så om du nu har valt kamera utefter att du får en blixt med så blir det nog bra så småning om.

För mig låter det mest som ett sätt att försöka komma först i kön av väntande.

Sedan är det skillnad på att fega ur och att inte överreagera för alla småsaker som inträffar. För jo jag anser att det är en struntsak. Om de börjar svaja på målsättningen att ge ut dessa blixtar må väl vara hänt men annars vet jag inte.

/Maverick

Om det inte var ett "så-länge-lagret-räcker" erbjudande så är inte Nikons agerande försvarbart på något sätt. 3 månader är för lång tid. Är definitivt inte en struntsak att leverantörer inte levererar det de har lovat. Det vanligaste om man inte kan leverera det man lovat är att man hör med kunden om han kan acceptera en annan BÄTTRE produkt med samma funktion.

Handlar mer om en principsak nu Maverick. Jag ska fota ett stort ögonblick i min pappas liv nästa helg och nu har en vän som jobbar i en fotoaffär varit så vänlig att låna ut en SB-600 men utan hans hjälp hade de inte gått att få några bra bilder alls. Och dett känns som ett viktigt tillfälle att få någorlunda bilder i alla fall.

Jag tror trots allt att ett sådant stort företag som Nikon skulle lätt kunna få ut blixtarna fortare om dom bara la lite extra manken till det. Och om dom nu inte kan det ska man iaf kunna få bra information. Alla dom ggr jag har ringt har dom sagt att den troligtvis kommer om 2 veckor.. Första gången jag ringde var jag lite väl naiv men jag ringde i början av augusti och då sa dom också ca 2 veckor.. Då tycker jag iaf att dom kunde varit ärliga å sagt minst 1 ½ månad till, sådan koll måste dom ju åtminstone ha

Zebulah skrev:
Om det inte var ett "så-länge-lagret-räcker" erbjudande så är inte Nikons agerande försvarbart på något sätt. 3 månader är för lång tid. Är definitivt inte en struntsak att leverantörer inte levererar det de har lovat. Det vanligaste om man inte kan leverera det man lovat är att man hör med kunden om han kan acceptera en annan BÄTTRE produkt med samma funktion.

Den vanligheten hör nog mest hemma i drömmar är jag rädd. Jag har aldrig stött på någon som verkligen råkat ut för detta från en tillverkare. Finns gott om folk som har hört talas om eller känner nån dock.

I alla de fall jag har hört talas om det faktiskt har hänt så är det återförsäljaren som stått för notan och då till en likvärdig produkt.

/Maverick

Calliii skrev:
Handlar mer om en principsak nu Maverick. Jag ska fota ett stort ögonblick i min pappas liv nästa helg och nu har en vän som jobbar i en fotoaffär varit så vänlig att låna ut en SB-600 men utan hans hjälp hade de inte gått att få några bra bilder alls. Och dett känns som ett viktigt tillfälle att få någorlunda bilder i alla fall.

Jag tror trots allt att ett sådant stort företag som Nikon skulle lätt kunna få ut blixtarna fortare om dom bara la lite extra manken till det. Och om dom nu inte kan det ska man iaf kunna få bra information. Alla dom ggr jag har ringt har dom sagt att den troligtvis kommer om 2 veckor.. Första gången jag ringde var jag lite väl naiv men jag ringde i början av augusti och då sa dom också ca 2 veckor.. Då tycker jag iaf att dom kunde varit ärliga å sagt minst 1 ½ månad till, sådan koll måste dom ju åtminstone ha

Jag håller med om att man kan begära att få rätt information istället för glädjekalkyler. Bättre att säga att man inte vet vilket är det mest sannolika, dock är det väl inte de mest erfarna som sitter på supporten i de avseendena.

Sedan tror jag inte det är så lätt för nikon att skaka fram blixtarna. Gissningsvis så ligger tillverkningen ute på legotillverkning hos nån fabrik som har åtagande även för andra kunder. Således är det inte bara att slå på strömbrytaren till fabriken och köra fram 15000 nya blixtar.

Sedan skulle jag inte sätta hela min tilltro till att blixt garanterar bra bilder.

Mvh
Maverick

Calliii skrev:
Nej vet du vad som är typiskt svenskt? Att hålla käften, fega ur i allting och tro att man ska behöva finna sig i sådana här situationer som konsument.

Ni två känns väldigt urtidssvenska där de anses mesigt att vända sig till diverse myndigheter och gå till läkaren för en "struntsak".

Tack för ordet herr forumsvärd.

Nej, nu tolkar du mitt inlägg fel. Jag menar mer att hela samhället (tyvärr) genomsyras av det svenska "var nöjd med vad du har" och "sköt dig själv och skit i andra". Fast det var mer ett svar till Fredrik, att det inte bara är FS.

Som sagt, jag har pratat med Nikon om detta och det visade sig som så att kampanjen sålde över förväntan. Det är därför som Nikon Sverige ligger efter. Sen är det ju upp till huvudkontoret i Japan att prioritera vilka grejor som skall fram. Svenska Nikon är ju bara en kund i högen, som knappast kan bestämma hur Nikon Japan ska producera. Men visst är det tråkigt när man inte får sina grejor som man blivit utlovad.

Ok, ber om ursäkt då :)

Ja, tyvärr är väl det inte så mycket man kan göra. Synd bara att man är för fäst vid Nikon för att kunna byta märke.

Hade väl kunnat leva med lång leveranstid om inte Nikon hade haft en sådan förbannat dålig och disträ support.Man tycker ju iaf att man kan få veta hur läget är och så bristfällig kommunikation med Japan kan dom ju inte.

Calliii skrev:
Ok, ber om ursäkt då :)

Ja, tyvärr är väl det inte så mycket man kan göra. Synd bara att man är för fäst vid Nikon för att kunna byta märke.

Hade väl kunnat leva med lång leveranstid om inte Nikon hade haft en sådan förbannat dålig och disträ support.Man tycker ju iaf att man kan få veta hur läget är och så bristfällig kommunikation med Japan kan dom ju inte.

-------------------------------------------------

Jag blir mellan raderna lite förbannad på dina inlägg.

Du skulle alltså kunna tänka dig att byta märke eftersom du inte fått din GRATIS blixt? Gör det då, så kan Nikon leverera din blixt till någon annan.

Jag har jobbat i butik väldigt länge nu, och tror att jag har lite insikt hur det fungerar i leverantörsledet. Alla respektive säljländer lägger 6 månader i förväg en plan över vad de vill ha levererat = nu lägger de planen för maj - oktober. Inte så konstigt egentligen - ingen tillverkare vill tillverka mer än vad som går åt. En grisfarmare vill ju inte gärna ha massor av slaktfärdiga grisar mitt i sommaren - utan till julen när efterfrågan är som störst.

Om nu leverantören lanserade en kampanj som gick högt över förväntan (Nikon har nu över 50% marknadsandel på DSLR, Canon <30%) = säljer mer än planen så är det inte bara att snyta fram en massa produkter ur skjortärmen - men visst är det tråkigt för dig att det dröjer.

Jag vet massor av mina kunder som fått sin blixt - men det är klart de fyllde ju sina papper precis som man skulle. De som ännu inte fått sin blixt verkar vara de som slarvat...

Hälsningar

Adam

Är som sagt mer besviken på Nikons support än själva leveranstiden.

PS. Har inte gjort de minsta slarv med lappen vilket jag kollat med dom.DS

ANNONS
Götaplatsens Foto