Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300/2.8 och filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite synd att inte stativfästet gick att plocka av på 300:at, skulle ju underlätta om man nu skulle få en knäpp idé att handhålla en stund...

Lossa skruven på stativfotringen, vrid foten ett halvt varv, vrid åt skruven, foten är nu ovanpå telet (klockan 12), lägg handen direkt på telets undersida (klockan 6)....... Svårt?

/Oscar

Lossa skruven på stativfotringen, vrid foten ett halvt varv, vrid åt skruven, foten är nu ovanpå telet (klockan 12), lägg handen direkt på telets undersida (klockan 6)....... Svårt?

/Oscar
Inte egentligen men det är ändå en fördel om man skulle kunna ta av den som man kan göra på mitt 70-200. Lite av ett I-landsproblem men köper man dyra prylar har man rätt att knorra lite ;-)

Inte egentligen men det är ändå en fördel om man skulle kunna ta av den som man kan göra på mitt 70-200. Lite av ett I-landsproblem men köper man dyra prylar har man rätt att knorra lite ;-)

Om jag inte helt missminner mig, så finns det 4 st små skruvar som håller foten på plats. Lossa dessa och foten kan avlägsnas. Men hur smidig är den hanteringen...?

Att avlägsnandet av foten på 70-200-gluggen kan ske så mycket enklare, beror ju på att denna glugg långt ifrån "kräver" en fot/stativ tack vare sin lägre vikt. 300/2.8 med sin betydligt tyngre vikt innebär ju att stativ används avsevärt mycket oftare med den gluggen. Därför är oxå dess fot-konstruktion betydligt mer stadigare och genomarbetad än hos 70-200-gluggen.

Hade man på 300/2.8-gluggen valt samma enkla fot-konstruktion som på 70-200, så hade det direkt inneburit sämre egenskaper (ostadigare, skakningar, vibrationer) vid plåtning med stativ. Och hur glad hade man som ägare till en 300/2.8 för en massa pengar blivit då........?

/Oscar

ANNONS
Götaplatsens Foto