Annons

300D + Soligor DG-340DZ = problem

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Är rätt så ny på att fota med annat än den inbyggda blixten. Nu är det så att blixten i fråga har funkat mycket bra vid de tiotal fototillfällen jag använt den. I helgen var det dock slut på det roliga...

Blixten började att jävlas med mig litegrann och spottade iväg oförklarliga blixtar lite då och då. Nu vräker den iväg blixtar så fort jag håller in avtryckaren. Ibland kommer det två, ibland tio. Och det gör allt annat än att blixtra när jag sen trycker av... Har det blivit nåt galet mellan kameran och blixten? Har jag kommit åt någon inställning som orsakar detta? Nån som varit med om liknande saker?

Felorsaker:

• Du får modelling light, eftersom du råkar trycka in skärpedjupskontrollen på din 300D
  • Du har aktiverat röda-ögon-funktionen
  • Du har ställt in blixten på stroboskop-blixt

Något av detta kanske?

Jag tror du är på rätt spår jeppe! Jag tror att det är skärpedjupskontrollen jag kommit åt. I grönt läge funkar blixten som den ska har jag märkt, men inte i de manuell lägena... Hur får jag bort detta? Funkar tydligen inte genom att bara trycka på knappen igen... HIttade inget om det i manualen heller

Nej, alltså.. det ÄR så om du trycker in skärpedjupskontrollen.. Jag har samma på min 10D med Sigmas EF-500 DG Super...

Jag tror inte att det går att stänga av, bara ge f-n i knappen ;)

Oki, jag ska förklara läget. Har aldrig lagt märke till den knappen förrän i helgen. Jag tryckte på den och tänkte inte mer på det. Kikade i manualen, och det visade sig vara skärpedjupskotrollen. Till saken hör att blixten har funkat bra fram till denna helg. Mao känns det mycket möjligt som att det är något med denna grej som ställt till det. Att någonting har hakat upp sig...

Kameran funkar fint med blixten i grönt läge, men inte i de manuella lägena. Plockar jag bort blixten funkar kameran precis lika bra som den alltid gjort...

På blixten finns inte speciellt många inställningar. Det du skrivit om stroboskopblixt, är det något man ställer in på kameran?

Nej, har du inte många inställningar på blixten så har du förmodligen inte stroboskop-blixt.

Har ingen koll alls på soligors blixtar.

Men du menar alltså att blixten numera drar iväg en massa blixtar oavsett om du trycker på skärpedjupskontrollen?

Hmm.. jag har inte satt mig in i 300D.. men kanske har den samma som analoga 300, att den drar iväg en massa blixtar för att minska röda ögon?

Jag har stängt av röda ögon funktionen.

Blixten drar alltså ibland iväg en blixt, ibland flera. Efter att det har blixtrat kan jag ej ta någon bild med blixten. Det blixtrar alltså aldrig när jag väl trycker av.

När jag tagit en bild kommer samma sak igen. Kameran hitta fokus, slänger iväg en/flera blixtar... Och så håller det på...

Snackade lite med Adam i chatten som trodde att det kunde vara slutaren som tackat för sig. Det som verkar så konstigt med detta är att kameran funkar precis lika bra som tidigare om jag kör den på grönt område, eller plåtar utan blixt... Låter i mina ögon konstigt att slutaren bara skulle jävlas vid de manuella inställningarna och med tillkopplad blixt...

ANNONS
Götaplatsens Foto