Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D Utreas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Nån som har koll på om det är nån/några butiker som rear ut 300D till kraftigt reducerat pris nu när 350D:n har kommit?

Eller gör de inte samma "misstag" som med 10D/20D?

/Jocce

Jocce skrev:
Nån som har koll på om det är nån/några butiker som rear ut 300D till kraftigt reducerat pris nu när 350D:n har kommit?

Eller gör de inte samma "misstag" som med 10D/20D?

/Jocce

Det finns två skolor när en ny produkt kommer.

1. Rea inte ut den, då rea förstör marknaden för den nya kameran med bättre marginal.

2. Rea ut den så du inte blir sittande med Svarte Petter.

Kan tänka mig att handlarna resonerar enligt alternativ två och tillverkaren enligt alternativ ett.

Frågan är dock vad misstaget skulle bestå av?

Gah! Det blir ju inte lätt för mig.
Står och väger mellan en svart 300D+vertikalgrepp(+kitobj*) och 350D.
Blir ju inte lättare av att det bara skiljer cirka 500kr.

*Kitobjektivet ska väl nämnas att det medföljer men att det inte är något jag egentligen vill betala för.

Edit:
Silver 300D faller bort på sin fulhet. Silver passar inte till systemkameror.

FILM) (Caffe skrev:
Gah! Det blir ju inte lätt för mig.
Står och väger mellan en svart 300D+vertikalgrepp(+kitobj*) och 350D.
Blir ju inte lättare av att det bara skiljer cirka 500kr.

*Kitobjektivet ska väl nämnas att det medföljer men att det inte är något jag egentligen vill betala för.

Edit:
Silver 300D faller bort på sin fulhet. Silver passar inte till systemkameror.

I en annan tråd hittade jag denna jämförelsen:
http://cleany.sportbilen.se/eos_sportbilen.se.wmv
300D är betydligt långsammare i bl a serietagning, så om det har betydelse är ju valet lätt.
Nu tror jag inte att jag kommer sakna snabbheten, så för mig hjälpte det inte.
Jag tycker dock att prisskillanden mellan 300D och 350D är för liten, så jag väljer mellan ny 350D eller beg 300D.
Om nu inte nypriset på 300D sjunker ytterligare....

Satt med samma tankar för ett par veckor sedan. Men då många begär mer betalt för en beg 300D än vad en ny kostar så föll det alternativet bort väldigt fort. Sedan är det precis som du skriver väldigt liten skillnad i pris mellan 300:an och 350:n, vilket gjorde att jag köpte en ny 350D. Jag har ännu inte ångrat det valet =)

Ja, för mig blir det en 350D. Motiveringen lyder:

Jag köper en systemdigitalare för att få flexibiliteten med olika objektiv och alla tillbehörsmöjligheter men framförallt snabbheten.
Med min nuvarande digitalkamera hinner objektet vandra iväg innan kameran tar kortet (från att jag tryckt på avtryckaren). Inte heller vill jag vänta på att den skall "tänka" när jag tagit en bild. Jag skulle känna stor frustration om de där serietagningsfunktionerna ine funkade som de skulle och jag var tvungen att vänta vid t ex sportfoto.

Att den är svart och har två megapixlar extra är mer tufft än nödvändigt.

Sofia, om jag stod i valet och kvalet skulle jag tveklöst välja 350D. Även om 300D kanske går att få tag i billigare, den kommer säkert att sjunka ytterligare, så är 350D en bättre kamera.

350D är förbättrad på många punkter jämfört med sin föregångare och "lillebror" 300D. Fler inställningsmöjligheter, snabbare, snyggare, mindre...

/Patrik,
som nästan ångrar sitt köp av 300D för ett halvår sedan

ANNONS
Götaplatsens Foto