Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Bro

Aktiv medlem
Är helt ny i den digitala systemkamervärlden. Hade tidigare en Nikon FE som fungerade kanon, brukade ha bländarförval och en visare till höger angav tiden - busenkelt och var det risk för över eller underexp så fixades det enkelt.

Fota med 30D verkar mycket mer komplicerat och siffror i sökaren och på skärm är svårsedda. Tacksam för svar på hur ni använder olika inställningar och vad era favoritinstälingar ser ut. Behöver lära mig snabbt, långresa nästa vecka. Histogrammet hur används det?

Oj, det här var en stor fråga! Om du har ont om tid rekommenderar jag att du fotar allt i RAW-format, kör programautomatik, flerfältsmätning, långsam serietagning och automatisk färgbalans. Då får du vettig original, som du med bra resultat kan finputsa i datorn. Sedan får du lära dig ytterligare finesser och inställningar efterhand. Själv gillar jag att programmera kameran så att jag kan låsa fokus med knappen för automatiklås - passar nog den som vill att kameran ska kunna hålla kvar fokus en stund.
MVH
JK (som också kör med 30D och är mycket nöjd)

Senast ändrad:
Mitt råd är att testa automatik eller semiautomatikprogrammen . . blir väl ok bilder då.

Jag har själv en fråga ang inställningar i 30D. Har panikköpt detta hus då min kära 1D har kastat in bönpåsen.

Finns det en inställning som tillåter mig att välja IS,en på objektivets stop-knappar ? Hoppas det då det är överlägset bra...

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Finns det en inställning som tillåter mig att välja IS,en på objektivets stop-knappar ? Hoppas det då det är överlägset bra...

MVH Niclas,

Kan det vara Cf.n.18: 5 du menar? (Objektivets AF-stoppknapp: Starta bildstabilosator)

Ja. så otroligt bra. TACK !
Jag har ju inte fått hem kameran ännu och har inte ens kollat om den funktionen finns i det huset.
Genialt värre :)
Den funktionen + att ha fokus på "*" (exp,låset) ger oanade möjligheter.
Då är jag nog som hemma på få sekunder.
MVH Niclas,

Varför är det en fördel med att ha fokus på *-knappen ist för avtryckaren? Blir det inte bökigt att behöva arbeta med två knappar?

Ofta vill man ju exponera utan att justera AF,en.. i mitt fall så använder jag AF,en nästan enbart om en hjälp fram och tillbaka till motivet. I exponeringen så är det manuell fokus som gäller för mig.

Att ha IS,ens aktivering på AF,stopknapparna tillåter mig att sköta Den helt separat ifrån alla andra reglage, = genialt värre. Men fungerar ju alltså inte på andra canonobjektiv än de största.

MVH Niclas,

carl_fredriksson skrev:
Varför är det en fördel med att ha fokus på *-knappen ist för avtryckaren? Blir det inte bökigt att behöva arbeta med två knappar?

Jag har inställt så på min 350D, vilket innebär att jag kan låsa fokus på en annan punkt än där jag mäter exponeringen. Mycket bra! Eller förtydligat: Låsa fokus på en punkt, göra exponeringsmätningen på en annan och sen komponera om bilden ytterligare.

IS,en "separat"
AF,en "separat"
Manuell fokus "separat"
Exponering "separat"

Om dessa koordineras (alla kan ju justeras separat eller kombinerat) så uppnår man helt klart nya nivåer/möjligheter.

Tyvärr så är ju inte Canon lyckats få AF,stopknappar ens på sina 70-200 2,8 objektiv...! riktigt slarvigt/dåligt :(

MVH Niclas,

WFS) (Graylingman skrev:
Jag har inställt så på min 350D, vilket innebär att jag kan låsa fokus på en annan punkt än där jag mäter exponeringen. Mycket bra! Eller förtydligat: Låsa fokus på en punkt, göra exponeringsmätningen på en annan och sen komponera om bilden ytterligare.

Men det kan man göra med fokus på avtryckarnen och exponeringslås på * med. Jag är inte med på varför det skulle vara smidigare att byta plats på knapparna.

Om du tar en bild och inte vill ha AF,en aktiv (du kanske vill ha fokus på annan plats än där fokuspunkten hamnar när du komponerat färdigt!).. så måste du ju switcha på objektivets AF-reglage för att stänga av den.
Det tycker jag är högst opraktiskt och tidsförödande när det väl gäller. Då är det bättre att bara låta bli att trycka in en knapp med tummen där tummen redan är ;)

Då är jag med, jag testade lite och det kanske kan vara användbart. Får köra en testrunda sen.

För att svara på trådens fråga så har jag inte så mycket inställningar ändrade.

-bildvisning på set-knappen
-oftast spot-mäting
-raw + s
-oftast AV eller M

Kan man ändra ratt för bländaren i AV-läget? Jag vill ha bländare på bakre ratten. snurrar ofta på fel hjul när jag precis har växlat mellan AV och M.

Niclasfoto skrev:
IS,en "separat"
AF,en "separat"
Manuell fokus "separat"
Exponering "separat"

Om dessa koordineras (alla kan ju justeras separat eller kombinerat) så uppnår man helt klart nya nivåer/möjligheter.

Tyvärr så är ju inte Canon lyckats få AF,stopknappar ens på sina 70-200 2,8 objektiv...! riktigt slarvigt/dåligt :(

MVH Niclas,

Ursäkta en enkel morgontidningsfotograf, men vad är AF stop-knappen för någon?
(Har 24-70 2,8 och 70-200 2,8 L)

Det är knappar som sitter framme på större objektiv. Med standardinställningarna så stannar du AF,en om du trycker in en av knapparna.. nyttigt vid tex sport..

Jag gillar att aktivera IS med dessa knappar. Helt genialt eftersom man då slipper IS-on/off-reglaget på objektivet till 100% !

Nikon har ju AF,stopknappar på sina 70-200 2,8 men inte canon. DÅLIGT !

MVH NIclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto