Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

33V eller 3

Produkter
(logga in för att koppla)

trasselfluff

Aktiv medlem
Hadr tänkt köpa ett Eos hus snart.

Ska man köpa ett 33V hus eller är det mer värt att spara ihop lite till och köpa ett begagnat 3 hus?

Ja du..

Jag har precis köpt ett beg EOS 33 hus för att komplettera min 10D. Jag hade samma dilemma som du, men jag bestämde mig för att spara en hel del sköna slantar att lägga på optik istället.
Begagnade EOS 3 verka ligga runt 5.500-6.500:- och ett nytt EOS 33V hus kostar ju ca 3.650:-.

Visst verkar 3:an vara mera gedigen, den är ju i praktiken en EOS 1V, men lite långsammare.
Sen är ju frågan, behöver du tätningarna och de 45 autofokuspunkterna, Spotmätningen etc.

Jag tycker att 33:an har det jag letar efter i ett bra analoghus:
Bra autofokus, Metallkropp, Billigt och bra vertikalgrepp, goda exponeringsfunktioner, tillräcklig ljusmätning och framförallt spegeluppfällning.

Men jag måste ju fråga?
Varför byta ut F80:n ???

MVH
/Micke

Jag rekommenderar tveklöst att spara ihop till 3:an om du inte skräms av ett större och något tyngre kamerahus (men jag har små veka minihänder och inga problem med min). Å andra sidan så är det i praktiken ingen större skillnad på att släpa runt en EOS 300 jämfört med en 3...

Personligen är jag ganska beroende av spotmätningen, men det beror ju på fotograferingsstil. Om man vill ha kontroll över exponering när man plåtar dia är det en stor hjälp...
Den stora skillnaden mellan 3:an och de billigare kamerorna kan sammanfattas i tre heliga ord: Sökaren, sökaren och sökaren.
Dels visar sökaren nästan hela bildytan (97% jämfört med typ 92% på 30/300) men den är också större och ljusare.

Om det sen tillsammans med det övriga är värt 3000 kr är ju en annan fråga.
Det beror egentligen helt på vad du har för krav och hur mycket du tror dig komma att använda kameran.

Jag har ägt EOS 33 av gamla modellen men äger nu EOS 3. 33:an har vissa fördelar, främst priset, vikten och att den är lite tystare. 33 V har också E-TTL2, som ju är fint. Men det går inte att komma ifrån att 33:an känns oändligt mycket enklare och slöare än 3:an. Jag skulle inte kunna tänka mig att använda 33 som förstakamera igen, trots att den är fin, lyckad och prisvärd. Läs gärna min recention av 3:an.

Finns dipterjustering på EOS3

Jag går också och funderar på en EOS3 och har en liten fråga som kanske kan passa i denna tråd. På EOS30/33 vet jag att det finns en dipterjustering i sökaren för att justera för synfel. Jag har sett inlägg på fotosidan som säger att detta inte finns hos EOS 3. När jag ringer till Scandinavian Photo så svara de att det gör det visst. De gick och tittade på en EOS 3 i deras butik och det fanns dioperjustering.
Så vilken har rätt finns det eller inte? Om det inte finns justering, finns det linser att sätta dit?

Roine W

Jag tror också att de kollade på fel kamera, alternativt att säljaren såg kontrollratten för den ögonstyrda autofokusen och trodde att det var dioptrijustering.

Fördelar med 33V
- E-TTL 2 (stor fördel om du är blixtfreak som jag)
- Tystare (Eos 3 är ruskigt högljudd)
- Bättre exponering
- Lättare
- Garanti

Fördelar med Eos 3
- Snabb och robust
- Tung
- Snabbare och bättre autofokus

Plåtar du sport så är valet Eos 3. Men annars är det mycket som talar för 33V:

ANNONS
Götaplatsens Foto