Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

35-135/ 3,5 -4,5 eller 28-105/ 3,5-4,5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarlen

Aktiv medlem
Hej!

Den senaste tiden har jag funderat på att skaffa mig ett nytt zoom-objektiv (beg går också bra). Jag har tänkt mig något som spänner från vidvinkel till kort tele. Objektivet skall användas på en analog kamera (EOS 5/650).

De två jag har funderat på är EF 28-105/3,5-4,5 USM eller 35-135/3,5-4,5 USM. Jag har ett fast 28/2,8 sedan tidigare så vidvinkelfrågan är inte den största frågan. Vilket av dessa objektiv upplever ni som det mest köpvärda? Om man någon gång i framtiden köper sig en digitalkamera så kanske 28-105 är det lämpligaste valet, eller är de 7 mm som skiljer i brännvidd i vidvinkelläget försumbara i det avseendet? Hur som helst är utgångspunkten analog kamera i nuläget, tacksam för åsikter och tips!

Jalle

Hmmm.. Jag tror du blandat ihop lite.. Canon har (mig veterligen) inget 35-135/3.5-4.5 USM.

Däremot finns det ett 35-135/3.5-4.5 eller ett 35-135/4-5.6 USM.

Skillnaden mellan dessa (förutom ljusstyrkan) är att den äldre har AFD-motor, medans den lite nyare har USM-motor.

35-135:an finns ju bara som begagnat, medans 28-105:an finns ny att köpa.

Jag tycker inte de 7mm avgör i frågan om en ev. digitaltjofräs, eftersom det ändå inte blir så mycket vidvinkel. Utna man bör då komplettera med ett 20-35 t.ex.. eller ännu vidvinkligare.

EF 28-105/3.5-4.5 är en mycket fin optik. Kommer inte i håg hur 35-135:an presterade, det var läänge sedan man hade ne sådan.. Men jag var nog inte missnöjd, för då hade jag kommit ihåg det ;)

Jo det stämmer Jesper, jag skrev fel i all hast, för många siffror att hålla ordning på i kombination med sen kväll.... Jag menade naturligtvis 35-135/4-5.6 USM. Korrekturläste inte min text tillräckligt.

Jag tror det blir 28-105. Har en kompis som sitter på båda varianterna och jag får ett av dem (köpa). Av vad jag har kunnat förstå så har 28-105 bättre närgräns och är lättare + bättre ljusstyrka. Så får det bli.

Mvh

Jalle

Jag har haft båda två , om man bortser från ljustyrkan så är dom ganska lika .

35-135 tycker jag känns väldigt robust&inger enligt min åsikt ett bättre kvalitetsintryck än 28-105 .
Båda är dock helt ok . 35-135 är dock lite vek i i 135 läget men det är ingen katastof .
Får du tag i ett 35-135 till ett verkligt bra pris så köp det , men det skall vara betydligt billigare än ett 28-105 av den enkla andledningen att canon har en skruttig gräns på tio år för reservdelar , dåligt tycker jag

28-105 lär det inte vara några problem med om det skulle hända något .

d

ANNONS
Götaplatsens Foto