Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

35-70/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Jag har nu nästan bestämt mig för att köpa en D700. Nikon är helt nytt för mig. Tyvärr blir det inte så mycket pengar över till objektiv. Jag har tänkt att köpa ett begagnat 35-70mm 2.8, eftersom jag tycker att det verkar hålla hög klass. Rätt? Har sett att det finns både med och utan D. Exakt vilka funktioner skiljer?

D innebär att den mäter avstånd o så på nåt fancy sätt, fast enda tillfället som jag vet man har användning för det är vid blixtfotografering.
Annars tror jag inte du kommer bli missnöjd. Möjligtivs att du saknar lite vidare vinkel.
Men en beggad 50/1.8 borde leta efter. Brukar gå under tusenlappen och den funkar klockrent!
Och välkommen in i D700ans underbara värld. :D

Jag har nu nästan bestämt mig för att köpa en D700. Nikon är helt nytt för mig. Tyvärr blir det inte så mycket pengar över till objektiv. Jag har tänkt att köpa ett begagnat 35-70mm 2.8, eftersom jag tycker att det verkar hålla hög klass. Rätt? Har sett att det finns både med och utan D. Exakt vilka funktioner skiljer?

Den ökände Ken har e del sidor med "NikonTech for dummies" som faktiskt är rätt bra.
Följande sida ger en snabb genomgång:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

D innebär att den mäter avstånd o så på nåt fancy sätt, fast enda tillfället som jag vet man har användning för det är vid blixtfotografering.
Annars tror jag inte du kommer bli missnöjd. Möjligtivs att du saknar lite vidare vinkel.
Men en beggad 50/1.8 borde leta efter. Brukar gå under tusenlappen och den funkar klockrent!
Och välkommen in i D700ans underbara värld. :D

Capture NX 2 korrigerar för ett antal otyg som objektiv håller på med, detta fungerar endast på D och G objektiv eftersom dom verkar hitta på olika otyg beroende på var dom fokuserar.

/Karl

AF Nikkor 35-70mm/2,8 är ett bra objektiv men det har dåliga motljusegenskaper på digitalkameran. Jag använder det ibland i studion med motljusskydd på. Det ger fina färger och bra kontrast. Skärpan är lite sämre än 50mm/1,4 @ 2,8 men runt bländare 5,6-8 är det skarpt och bra. Skjutzoomen är praktisk då den behåller fokus hela tiden hur du än zoomar, det ger en kul effekt i bilderna. Idag hittar man fina exemplar av 35-70mm/2,8 till riktigt bra priser.

Capture NX 2 korrigerar för ett antal otyg som objektiv håller på med, detta fungerar endast på D och G objektiv eftersom dom verkar hitta på olika otyg beroende på var dom fokuserar.

/Karl

Aha, det visste jag inte. Lite intressant o coolt faktiskt. :)
Dock är inte Nikon-programmet nåt iaf jag använder, så miiig spelar det ingen större roll.

AF Nikkor 35-70mm/2,8 är ett bra objektiv men det har dåliga motljusegenskaper på digitalkameran.

Skjutzoomen är praktisk då den behåller fokus hela tiden hur du än zoomar...
Det har exakt samma motljusproblem för film också, det beror inte på digitalt eller ej.

OM den inte håller fokus som Max skriver så behöver objektivet "skimsas om" (vad det nu innebär).
Det problemet fick jag när dottern rivit ner F5an från ett bord och landat på optiken. Motljusskyddet gick lite sönder, allt som syns. Tur hon inte fick allt i huvudet.!
Efter att Lasses kameraverkstad skimsat om optiken för en tusenlapp så funkar det perfekt. Dessutom var optiken VÄLDIGT ren på ALLA glasytor när den kom hem.
Det är lite av en stridsvagn i konstruktionen.

Sen händer det att jag använder 35mm macroläget ngn gg då och då, det är väldigt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto