Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
350D + 1GB = antal bilder?
- Trådstartare HusKul
- Start datum
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
~250 jpeg (bäst kvalite)
~120 Raw
har inte testat jpeg+raw...
~120 Raw
har inte testat jpeg+raw...
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
jag har då aldrig lyckats få en raw fil större än 10 mb..
casting
Aktiv medlem
Omöjligt att besvara skulle jag säga. Iaf vad gäller jpeg, då motivet avgör filstorleken. Jag ahr visserligen en 20d, men skillnaden torde vara försumbar. Mina jpeg bilder ligger mellan knappt 2 till drygt 5 Mb. Generellt kan man säga att plottrigare motiv ger större bilder och viceversa. Så ett 1 Gb kort kan ge allt från 200 till 500 bilder. Vanligen ligger man någonstans däremellan.
En snabb titt på mina RAWfiler ger att dom ligger mellan 6,5 och 8,5 Mb styck...
En snabb titt på mina RAWfiler ger att dom ligger mellan 6,5 och 8,5 Mb styck...
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Hehe ja det är nog inte lätt att sia om bildmängden på ett kort..
I min 1D så har jag bla ett 2gb kort. Kameran indikerar direkt vid noll exponeringar 403st i RAW och 809st i JPEG.
I slutändan så ligger det i genomsnitt på i alla fall mellan 480-550 bilder i RAW/ISO200/normala blandade motiv.
Så det är inte enkelt att veta. Men med den 1Dfossilen jag har så är jag väl ute ur temat här, om vi ser till rubriken iaf
Mvh Niclas,
I min 1D så har jag bla ett 2gb kort. Kameran indikerar direkt vid noll exponeringar 403st i RAW och 809st i JPEG.
I slutändan så ligger det i genomsnitt på i alla fall mellan 480-550 bilder i RAW/ISO200/normala blandade motiv.
Så det är inte enkelt att veta. Men med den 1Dfossilen jag har så är jag väl ute ur temat här, om vi ser till rubriken iaf
Mvh Niclas,
casting
Aktiv medlem
Problemet Fredrik är att du kollar vad kameran anger när du har ett tomt kort förmodar jag. Och det är bara en estimering som kameran gör, verkligheten stämmer inte överrens med den. Min erfarenhet är att det vanligen finns plats med mer bilder än vad kameran indikerar. Antar att dom inte vill ha skit för det så dom tar till med marginal..
frestr
Medlem
Sant, sant…
…det kan definitivt få plats betydligt fler bilder. Har fått ut en ett antal tiotal mer vid något tillfälle. Men ibland stoppar det också ganska precis vid det teoretiska maxantalet.
Så jag tror att svaret ändå inte kan bli annat än hur många kort som de facto garanterat får plats. Desstom finner jag att felräkningen är större ju högre ISO man använder. Där blir diffen större.
Men du har helt rätt.
/Fredrik
…det kan definitivt få plats betydligt fler bilder. Har fått ut en ett antal tiotal mer vid något tillfälle. Men ibland stoppar det också ganska precis vid det teoretiska maxantalet.
Så jag tror att svaret ändå inte kan bli annat än hur många kort som de facto garanterat får plats. Desstom finner jag att felräkningen är större ju högre ISO man använder. Där blir diffen större.
Men du har helt rätt.
/Fredrik
Kalle_B
Aktiv medlem
kamerans egna uträkning för hur många bilder den kan ta fungerar på ungefär samma sätt som med bilens färddator som räknar ut hur långt du kan köra med resterande bensin i tanken. Den räknar alltså utifrån den bensinförbrukning du har just nu.
Samma med kameran. Om den sedan gär någon slags snitt beräkning eller enbart går efter inställningar/senaste bildstorlek vet jag inte, men det är ju ganska naturligt att den inte kan räkna ut exakt hur många kort du kan ta. Det är alltid en uppskattning.
Samma med kameran. Om den sedan gär någon slags snitt beräkning eller enbart går efter inställningar/senaste bildstorlek vet jag inte, men det är ju ganska naturligt att den inte kan räkna ut exakt hur många kort du kan ta. Det är alltid en uppskattning.
Enicar
Aktiv medlem
Antal bilder? det här blir kul!
Kameran säger att du får 82 bilder på ett 1mb-kort om du kör på ISO 100. Alltså RAW + Jpeg large fine. ( jag gör det för jag tycker jpeg filerna ofta är bra men vill testa om jag kan förbättra vissa bilder genom att själv konvertera raw till tif)
Nu kommer det roliga.
Raw- filerna blir större om du plåtar Raw + jpeg jämfört med om du bara plåtar Raw.
Frågfar du mig så tror jag att det är gammal programkod från 300D som återanvänts.
Kameran säger att du får 82 bilder på ett 1mb-kort om du kör på ISO 100. Alltså RAW + Jpeg large fine. ( jag gör det för jag tycker jpeg filerna ofta är bra men vill testa om jag kan förbättra vissa bilder genom att själv konvertera raw till tif)
Nu kommer det roliga.
Raw- filerna blir större om du plåtar Raw + jpeg jämfört med om du bara plåtar Raw.
Frågfar du mig så tror jag att det är gammal programkod från 300D som återanvänts.
frestr
Medlem
Raw+jpeg
Ehh, ja men det är ju rätt självklart att filerna blir större. Minneskortet lagrar ju både en jpeg-bild och en raw-fil. Så det är rätt självförklarande.
Eller missförstår jag vad det är du menar? Det här med gammal programkod. För mig är det helt självklart i alla fall.
Jag kan faktiskt bara komma på en kategori fotografer som behöver använda det läget – och det är riktiga proffs som både behöver kunna leverera skissbilder snabbt och ha kontrollen över RAW-filen. Har man inte bråttom blir det väl bara RAW. Det är klart – har man obegränsat med minneskort kan man ju köra det också.
/Fredrik
Ehh, ja men det är ju rätt självklart att filerna blir större. Minneskortet lagrar ju både en jpeg-bild och en raw-fil. Så det är rätt självförklarande.
Eller missförstår jag vad det är du menar? Det här med gammal programkod. För mig är det helt självklart i alla fall.
Jag kan faktiskt bara komma på en kategori fotografer som behöver använda det läget – och det är riktiga proffs som både behöver kunna leverera skissbilder snabbt och ha kontrollen över RAW-filen. Har man inte bråttom blir det väl bara RAW. Det är klart – har man obegränsat med minneskort kan man ju köra det också.
/Fredrik
frestr
Medlem
403 RAW med en EOS-1
Hej igen Peranders
Om du är fundersam på de 403 raw-filerna så gällde det en EOS-1D. Det är en 4,15 megapixelskamera så bildfilerna från den är betydligt mindre. Därav det höga antalet bilder. Jag tror att det angavs bara för att ge lite räknereferens.
/Fredrik
Hej igen Peranders
Om du är fundersam på de 403 raw-filerna så gällde det en EOS-1D. Det är en 4,15 megapixelskamera så bildfilerna från den är betydligt mindre. Därav det höga antalet bilder. Jag tror att det angavs bara för att ge lite räknereferens.
/Fredrik
Kalle_B
Aktiv medlem
Jag fotograferar uteslutande RAW+Jpeg. Jpeg använder jag som förhandsgranskare eftersom utforkaren inte visar RAW bilder. Då ser jag fort vilka bilder jag inte vill ha och jag tar då bort både RAWen plus Jpegen.
Sedan dom jag vill spara sorterar jag upp.. Jpeg till en mapp och RAW till en mapp för arkivering.
Sedan gör jag RAWen till TIFF och slänger alla Jpeg bilder.
Vill jag sedan ha en bild i Jpeg så gör jag bara en ny Jpeg kopia av Tiffen.
Sedan Arkiverar jag Även TIFF bilderna så att jag alltid har en kopia av TIFF och RAW.
Så även om man inte är en jäktad proffs fotograf så har ialla fall jag stor nytta av RAW+Jpeg funktionen
Sedan dom jag vill spara sorterar jag upp.. Jpeg till en mapp och RAW till en mapp för arkivering.
Sedan gör jag RAWen till TIFF och slänger alla Jpeg bilder.
Vill jag sedan ha en bild i Jpeg så gör jag bara en ny Jpeg kopia av Tiffen.
Sedan Arkiverar jag Även TIFF bilderna så att jag alltid har en kopia av TIFF och RAW.
Så även om man inte är en jäktad proffs fotograf så har ialla fall jag stor nytta av RAW+Jpeg funktionen
Enicar
Aktiv medlem
RAW + Jpeg filstorlekar
Alltså.. många är nog inte så intresserade för dom plåtar Raw ELLER jpeg.
Så här är det i min kamera.
Om jag ställer in kameran på ENBART Raw så kan jag t.ex få en Raw-fil på 8 Mb
Jag tar sen samma bild och ber snällt min 350D spara både en Raw och en jpeg.
Då får jag en jpeg som t.ex är 3MB och en Raw som nu helt plötsligt är 11Mb.
Tell Me Why!
Alltså.. många är nog inte så intresserade för dom plåtar Raw ELLER jpeg.
Så här är det i min kamera.
Om jag ställer in kameran på ENBART Raw så kan jag t.ex få en Raw-fil på 8 Mb
Jag tar sen samma bild och ber snällt min 350D spara både en Raw och en jpeg.
Då får jag en jpeg som t.ex är 3MB och en Raw som nu helt plötsligt är 11Mb.
Tell Me Why!
frestr
Medlem
Filstorlekar
Shit, om det är så att du får både en RAW på 11 mb OCH en jpeg på 3 mb så verkar det råskumt. För rent matematiskt - vilket ju är det som kameran kan förhålla sig till när den anger maximalt antal bilder på ett tomt kort så ska ju 11+3 mb gånger 82 bilder överhuvudtaget inte få plats.
Däremot funkar det utmärkt med 82 gånger 11 (8+3) eller för den delen ungefär 115X8 i rent raw-läge.
Är det när du för över filerna till datorn som du ser dessa märkliga filstorlekar?
/Fredrik
Shit, om det är så att du får både en RAW på 11 mb OCH en jpeg på 3 mb så verkar det råskumt. För rent matematiskt - vilket ju är det som kameran kan förhålla sig till när den anger maximalt antal bilder på ett tomt kort så ska ju 11+3 mb gånger 82 bilder överhuvudtaget inte få plats.
Däremot funkar det utmärkt med 82 gånger 11 (8+3) eller för den delen ungefär 115X8 i rent raw-läge.
Är det när du för över filerna till datorn som du ser dessa märkliga filstorlekar?
/Fredrik