Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d: Långsamma tider i Av läge? (Skillnad mot programautomatik?)

Produkter
(logga in för att koppla)

iZØ

Aktiv medlem
Hallå... Fick min 350d igår och har hunnut leka lite med den iaf... Men jag får väldigt långsamma tider när jag använder bländarprio (om man jämför med program-automatiken)

Det kommer in ljus genom mina neddragna persienner, kameran är inställd på Av, iso100, ingen kompensation, blixt på, raw, one shot, evaluerande, awb. bländar ner ett steg, 5.0 eller 5.6 typ. Kameran föreslår en 0"6 (vad blir det på vanligt språk? 1/6?, skitsamma, långsamt är det.) byter till auto, typ porträtt eller macro, med samma bländare föreslår kameran genast 1/60!!!

jag är inte dum, inser att jag har ljuskrävande inställningar, försöker anpassa dem för att uppnå något liknande, höjer iso till 400 (som jag ser att auto-bilderna blev), lite bättre, drar på full exp-kompensation, kommer NÄSTAN ner i lika snabb tid som automatiken.

Min fråga: vad "gör" kameran när man använder automatiken, använder den full kompensation? det står inte det i infon när man visar iaf, känner mig inte okunnig på kameror/foto kanske bara är ovan med nya kameran jag vet inte, men jag vill ju använda "kreativa zonen" som det så fint heter så jag kan fota i raw och använda adobe rgb.

det är samma sak när jag har min speedlite 580ex inkopplad (där kan jag erkänna mig lite mer rudis) inställd på E-TTLII, automatiken får fina snabba tider... jag får sjukligt långsamma tider. Någon med koll som kan detta som baksidan av sin hand och kan upplysa en vilsen nybliven 350d ägare?

Tack på förhand.

Vid P eller motivprogrammen spärras tiden till 1/60s som längst vid blixtfoto för att inte bilderna ska bli blurriga.

Det innebär också att bakgrundsljuset blir underexponerat och detaljer längre bort än motivet som blixten lyser upp blir mörka.

I Tv och Av och M kan man få hur långa tider som helst. Detta är programlägen som mer avancerade användare kör och därför är de inte spärrade.

Borde väl ändå inte bli lika långsamma tider med 580 EX som har en betydligt längre räckvidd? Extern blixt skall väl få ner tiderna så att man kan fota inomhus med någorlunda liten bländare och ändå få korrekt exponering? Eller?

mange78 skrev:
Borde väl ändå inte bli lika långsamma tider med 580 EX som har en betydligt längre räckvidd? Extern blixt skall väl få ner tiderna så att man kan fota inomhus med någorlunda liten bländare och ändå få korrekt exponering? Eller?

Blixtens styrka har inget med slutartiden att göra. Detta är inte helt lätt att begripa.

Blixtar är olika starka - ledtalet anger maxstyrkan. För att få motivet rätt exponerat kan antingen bländarens storlek regleras eller hut länge som blixten brinner (varier mellan ca 1/25000s och 1/500s).

Det är blixtautomatiken som styr blixtens brinntid och för att få lagom mängd ljus. Blixtautomatiken fungerar även när kameran är ställd på manuellt (M). Automatiken justerar blixtens brinntid efter vald bländare.

Slutartiden påverkar inte blixtexponeringen över huvud taget.Oavsett om du kör 1/250s eller 1/30s så ger blixten sin maximala effekt under ca 1/500s (kan också vara ännu kortare).

Skillnaden mellan kort eller lång slutartid med blixt vid samma bländare innebär som utan blixt att det naturliga ljuset blir underexponerat. Den del av motivet som belyses av blixten blir däremot rätt exponerad i alla lägen.
Med en slutartid som motsvarar det befintliga ljuset så blir blixtljus och naturligt ljus lika starkt och blixteffekten blir mindre påtaglig.

VI långa slutartider uppstår rörelse eller skakningsoskärpa som regel. Det uppstår då en dubbeleffekt eftersom blixtljuset fryser motivet under sin korta brinntid medan motivet blir blurrigt av att motivet hinner röra sig under exponeringstiden.

Jo, men ledtalet påverkar väl ändå hur mycket av bakgrunden som blixten orkar lysa upp under en viss tid?!

Menade kanske inte att man kunde få direkt kortare tider, men att man kanske med hjälp av ett starkare ledtal kan få bakgrunden mera korrekt exponerad trots att man egentligen underexponerar bilden något och därigenom får kortare tider.

Givetvis räcker en starkare blixt längre, men om bakgrunden är just bakgrund och motivet finns närmre kameran blir motivet överexponerat om blixten ska lysa upp bakgrunden. Förutsatt att man slår blixten rakt fram, I så fall får man slå blixten i taket, och då behövs en stark blixt.

froderberg skrev:
Vid P eller motivprogrammen spärras tiden till 1/60s som längst vid blixtfoto för att inte bilderna ska bli blurriga.

Det innebär också att bakgrundsljuset blir underexponerat och detaljer längre bort än motivet som blixten lyser upp blir mörka.

I Tv och Av och M kan man få hur långa tider som helst. Detta är programlägen som mer avancerade användare kör och därför är de inte spärrade.

Men om man vill ha kortare tider på Tv/Av och M? Vilka ändringar ska man göra? alltså, vad är det som programautomatiken gör som jag inte gör? jag har ändrat till samma iso som den tar med, det är ändå bra många exponeringssteg mellan 1/6 och 1/60... Kompenserar automatiken även fast det inte står det i infon?

I M läget ställer du helt enkelt in den blända/slutartidskombination som du vill ha.

Jag anser inte att P-läget kompenserar, den är mer fråga om att "strunta" i bakgrunden.P-läget ger dig bara en tid som programmerarna anser är en "generellt" bra slutartid för blixtbilder samt väljer ofta så stor bländare som möjligt för att rädda bakgrunden.

-jalle

iZØ skrev:
Men om man vill ha kortare tider på Tv/Av och M? Vilka ändringar ska man göra? alltså, vad är det som programautomatiken gör som jag inte gör? jag har ändrat till samma iso som den tar med, det är ändå bra många exponeringssteg mellan 1/6 och 1/60... Kompenserar automatiken även fast det inte står det i infon?

En sak som jag har gått och grunnat på väldigt länge:

Om vi antar att motivet är lika väl (illa) belyst som bakgrunden. Varför blir det då inte huvudmotivet överexponerat om man exponerar bakgrunden rätt och samtidigt kör med blixt?

Rätt exponering plus blixtexponering borde bli 1 + 1 = ett stegs överexponering...? Eller räknar blixtexponeringen med det befintliga ljuset också?

LeadHead skrev:
Om vi antar att motivet är lika väl (illa) belyst som bakgrunden. Varför blir det då inte huvudmotivet överexponerat om man exponerar bakgrunden rätt och samtidigt kör med blixt?

Om blixtexponeringen är lika stark som det befinliga ljuset tänker man inte på att bakgrunden inte är blixtbelyst.

Rätt exponering plus blixtexponering borde bli 1 + 1 = ett stegs överexponering...? Eller räknar blixtexponeringen med det befintliga ljuset också?

Nej det blir inte så. Om blixt och befintligt ljus är lika starkt så fyller bara blixtljuset delar i skugga på motivet. Vill man ha lite tydligare blixtkaraktär kan man underexponera bakgrunden 2/3 steg.

Vid starkt solljus så sätter automatiken automatiskt ner blixtljuset upp till 1,5 steg för att blixten inte ska synas utan bara lysa upp skuggorna som annars skulle vara ca 3 steg mörkare än de solbelysta delarna, vilket är mer än vad film och sensorer kan återge snyggt.

Jo, jag vet att det funkar så i praktiken men varför blir det så? Om en viss yta, t.ex. ett gråkort måste belysas med en viss mängd ljus för att exponeras till medeltonat och både blixten och solen ger den mängden var för sig så borde det totalt sett bli dubbelt så mycket ljus vilket blir +1 steg?

Jag menar, blixtexponering, iaf. om man räknar manuellt, är väl densamma oavsett om man plåtar i ett bäcksvart rum som ute i dagsljus...?

JalleS skrev:
I M läget ställer du helt enkelt in den blända/slutartidskombination som du vill ha.

Jag anser inte att P-läget kompenserar, den är mer fråga om att "strunta" i bakgrunden.P-läget ger dig bara en tid som programmerarna anser är en "generellt" bra slutartid för blixtbilder samt väljer ofta så stor bländare som möjligt för att rädda bakgrunden.

-jalle

Okey! När jag ställt in min slutar/bländarkombi så har jag fortfarande i min mening för lång tid, hur gör jag för att uppnå lika snabb tid som automatiken gör? (enligt bildinfon i kameran kompenserar den inte) men om jag ställer in samma kombination som den tar så klagar ju kameran på för lite ljus... vad innebär kompensation för slutresultatet? kan bli utfrätt?

iZØ skrev:
Okey! När jag ställt in min slutar/bländarkombi så har jag fortfarande i min mening för lång tid, hur gör jag för att uppnå lika snabb tid som automatiken gör? (enligt bildinfon i kameran kompenserar den inte) men om jag ställer in samma kombination som den tar så klagar ju kameran på för lite ljus... vad innebär kompensation för slutresultatet? kan bli utfrätt?

Glöm ordet kompensation.

Vid P så underexponerar kameran det befintliga ljuset oavsett om rätt exponering understiger 1/60s med största bländaren.

Vill du har kortare tid med Av och Tv får du öka iso-värdet och/eller använda större bländare.

De behöver inte vara fel med lång tid - det kan vara väldigt häftigt och kreativt. Se detta exempel där blixten fryst rörelsen:

Bilagor

• ak_hopp.jpg
    ak_hopp.jpg
    31.2 KB · Visningar: 159
ANNONS
Götaplatsens Foto