Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d med 18-50 söker teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Gebex

Aktiv medlem
Jag har en 350d och ett Sigma 18-50/2.8.

Nu söker jag ett teleobjektiv som jag kommer att använda när jag är ute.

Objektivet skall inte vara för tungt (inte över 700g). Jag kommer att använda objektivet utan stativ.

Jag är amatör och har en budget på ca 5000kr. Nytt eller begagnat spelar ingen roll för mej.

Vilka objektiv bör jag titta närmare på?

Från vad jag har läst så skulle Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM kanske vara ett objektiv att titta närmare på?

För omkring 5000 blir det väl antingen EF 70-300 IS (den nya modellen, inte 75-300), EF 70-200 f/4 eller Sigmas 70-200 f/2.8. Den frösta kan gå att få ny för drygt 5000, de senare begagnade. Sigman är dock på tok för tung enligt dina krav då den väger över kilot.
De två Canonobjektiven är båda mycket bra där 70-200 saknar IS men är rejälare bygt och trevligare i handen. Försök komma åt att klämma på dem och bestäm sen om skillnaden är värd mindre omfång och ingen IS.

Tack för svaret.

EF 20-200 f/4 är intressant. Självklart så började jag omedelbart sukta efter EF 20-200 f/4 IS men den verkar ligga på över 10000.

Lite dumt att objektivet inte är svart. Jag vill inte dra uppmärksamhet till mej när jag är ute och fotar ;-)

Antar att du menar 70-200/f4 Mattias? ;-)

Men ett 20-200/f4 skulle ju inte vara dumt förstås.

Ta gärna även en titt på Sigmas nya 50-150mm/f2.8 kostar ca 6000 kr nytt då så det kanske är i dyraste laget. Tror att 50mm som kortaste brännvidd är mer praktiskt än 70mm och f2.8 istf f4 är alltid trevligt. Har nyss beställt ett, kommer på måndag så då kan jag komma med fler synpunkter på det.

Helt rätt. Det är naturligtvis 70-200 jag menar. 50-150 skulle nog även det fungera. Jag ser fram emot dina kommentarer om ditt objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto