Annons

350D med objektiv....5,6 + telconverter och autofokus??

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Vad är gränser för bländarvärde på en 350D och bibehållen autofokus?
Är det bättre på 20D eller är det max 5,6 som gäller?

//Jocke

Som jag fått det förklarat (när det gäller 350D i alla fall) så får största bländaren inte understiga 5,6 för att AF ska funka (dvs värdet för största bländaren får inte vara större än siffran 5,6).

Någon som kan bekräfta detta eller är det jag som har snurrat till det?

Vad jag förstått så är det bländare 4 som gäller för 350D och 20D om man vill använda en konverter som stjäl ett bländarsteg.

Max värdet blir då 5.6 som autofocusen klarar.
Proffshusen klarar bländare 8.

Rätta mig om jag har fel.

kent.

Enligt min erfarenhet så stämmer inte det alltid.

Jag har en 20D med Sigma 100-300 f4 Ex hsm med 1,4 konverter.
Med den kombinationen, på min kamera, så kan jag ha vilket bländarvärde som helst utan förlorad autofocus.

Det är nog kombinationen som avgör, och hur mycket tur man har.

Slan skrev:
Jag har en 20D med Sigma 100-300 f4 Ex hsm med 1,4 konverter.
Med den kombinationen, på min kamera, så kan jag ha vilket bländarvärde som helst utan förlorad autofocus.
Kameran fokuserar med objektivet vidöppet oavsett inställd bländare. Så det är maxbländaren som avgör, inte inställd bländare.

Kan någon förklara varför det blir så kritiskt när man passerar ett steg på bländaren, mendans det inte finns en lika skarp gräns när det gäller mängd infallande ljus?

Nome Nescio skrev:
Kan någon förklara varför det blir så kritiskt när man passerar ett steg på bländaren, mendans det inte finns en lika skarp gräns när det gäller mängd infallande ljus?
Ett knippe med optiska axeln parallella ljusstrålar kommer efter att ha passerat objektivet att bilda en kon av ljus med spetsen i fokalpunkten. Det effektiva relativa bländartalet med avseende på bildplanet definieras av denna ljuskons spetsighet (bländartalet = 1/(2*sin(halva toppkonsvinkeln))).

Autofokusavkännarna befinner sig i närheten av dessa ljuskoners spetsar och tittar, mycket grovt förenklat, in i konens bas (utgångspupillen) och tar lite ljus från en viss vinkel på den ena sida av bländaröppningen och jämför detta med lite ljus som passerat på motsatta sidan. Om denna "vissa vinkel" är t ex 5 grader så upphör autofokusen att fungera om halva toppkonsvinkeln understiger detta värde eftersom det då helt enkelt inte finns något ljus att tillgå (vid f/5,6 är konens halva toppvinkel drygt 5 grader, vid f/8 blir har den sjunkit till 3,6). Vill man att autofokuseringen ska ske med högre precision så får man göra avkännarna så att de utnyttjar större vinklar, vilket då har olägenheten att de upphör att fungera vid ännu lägre bländartal, och om man omvänt vill att de ska fungera vid större relativa bländartal så minskar mätnoggrannheten.

ANNONS
Götaplatsens Foto