Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D objektiv mest för hundfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

illba

Ny medlem
Jag har en 350D som jag använder i huvudsak för fotografering av hundar - både actionbilder och porträtt. Vill nu köpa ett nytt objektiv men vill gärna ha tips. Är amatör och inte så insatt i objektivdjungeln...
Har tittat på EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM. Även fått tips om Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro. Bildstabilisator verkar intressant med tanke på att jag ofta fotar i dåligt ljus och aldrig använder stativ. Kan någon därute hjälpa mig med lite tips?

Sigmat är väldigt bra, och ljusstarkt (kostare slutartid). Om hundarna rör på sig hjälper stabilisator inte mycket. Högre ISO och 2.8 är rätt väg att gå.

Men köp inte något med taskig ljusstyrka, då är man toast i dåligt ljus.

Hundar är kul!

/Magnus

Hva er det du savner med det objektivet du har? Kan du svare på dette, er det lettere å gi deg tips :)
Men som Magnus sier er bedre lysstyrke viktig for actionbilder og gir mulighet for å få en fin bakgrunn på portrett.

Ljustyrka är A och O när det gäller fota hundar i aktion samt vid porträtt så du kan frigöra motivet från bakgrunden, så Sigmas 70-200/f2.8 är bästa valet bland dom objektiv du tog upp.

Bildstabilisering är som sagts inget du har nytta utav vid rörliga motiv.

/kent.

Det finns några objektiv att välja mellan.

Sigma 70-200 2.8 alternativt Canon 70-200 f/4 eller f/2.8.

Ett alternativ kan vara Sigma 100-300 f/4

f/2.8 är att föredra framför f/4

Canon lär lansera ett speciellt hundobjektiv, lagom till sommaren.
Står på egna ben, IS funktion, förmodligen dyrt.

ANNONS
Götaplatsens Foto