Annons

350D + Sigma EF-500 DG Super II

Produkter
(logga in för att koppla)

cwiedel

Aktiv medlem
Hej.
Vill först bara säga att jag har sökt igenom forumet och inte hittat något svar på min fråga.

Jag tänkte köpa en Sigma EF-500 DG Super II till min 350D. Allt jag läst om den blixten verkar mycket bra .

Problemet är bara att jag vill ha möjligheten att använda blixten separat från kameran. Jag hade tänkt lösa det här genom att skaffa två hotshoe till PC-adaptrar (en till kameran och en till blixten) och mellan dessa två koppla en PC-kabel så att jag kan avfyra blixten. (Att ställa in blixten manuellt bekymmrar inte mig.)

Nu är det bara så här att när jag googlade på det här så läste jag att Sigmablixten inte funkar alls tillsammans med en sådan adapter. Den vägrar avfyra.

Så, jag undrar om det är någon som testat det här med en 350D och ovannämnda Sigmablixt?

Tack på förhand.
/Christian

Efter än mer googlande tror jag att jag hittade svaret. Det verkar som att Sigman bara avfyras genom pc till hotshoe-adaptern när den är i slave mode. Då ska det alltså funka så som jag tänkt.

Men det hade ändå varit trevligt med någon som kunde verifiera detta.

Jag har den blixten, men har inte testat det som du vill använda den till... men den fungerar ju även att använda som slav blixt som utlöses av kamerans inbyggda blixt.
Du kan ju ladda ner manualen som pdf fil från Sigmas websida, det kanske står där (jag har inte kollat i manualen själv om det är möjligt att göra det du vill).
Hoppas du hittar det svar du söker, berätta gärna här vad du kommer fram till.
Hade jag haft en PC-kabel hade jag kunnat testa åt dig, men har tyvärr ingen.

ANNONS
Götaplatsens Foto