Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

35mm eller 50mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag var du skulle jag köra på antingen det nya Nikon 50/1.4G eller Sigmas 50/1.4. Det blir lite lång brännvidd ibland, men jag har fotat konserter på både Debaser medis och slussen med denna brännvidd och blivit jättenöjd med mina bilder.

ok.. står du i diket då? har du några foton någonstans, så man kan se hur mycket man får med i bilden?

Det sällan ett dike på Debaser och generellt tar man bilder från publikhavet, vilket aldrig har varit ett problem!

Med min 35/2 får jag en stående helkroppsbild på ledsångaren i bandet - när jag står nästintill längst fram och kanske något åt sidan i en vinkel då mikrofonstativet inte skymmer ansiktet, och när jag ställer mig precis vid scenkanten får jag en väldigt löst komponerad ansiktsbild och kan eventuellt få med en eventuell gitarr.

Med ett 50/1,4 får man typ aldrig med mer än kanske ansiktet om man ska ha en fin komposition i bilden, det är inte heller att underskatta men det kan bli något trista bilder beroende på artist och band, speciellt bandet blir svåra att fota med den brännvidden.

Tänk på att man kan beskära en högupplöst bild men det går inte att få mer vidvinkel i en bild efter att den exponerats!

Länge sen jag fotade på Debaser Medis med just en fast 50 på cropkamera, så det får bli en gammal bild, men här har du iaf ett exempel på hur det kan se ut. :)

Som sagt, egentligen skulle nog ett 35/2 vara bättre, men i och med att det inte får autofokus på din kamera så blir det ju inte ett alternativ.

Bilagor

• Sage_Francis.jpg
    Sage_Francis.jpg
    62.8 KB · Visningar: 197
aa jag tror att jag vill ha ett 30mm, men det finns ju inget som funkar för det jag ska andvända det till, altså konsertfoto, eftersom att den enda med autofokus i objektivet fokuserar asdåligt i dåligt ljus (sigma 30mm 1,4 EX HSM)

tillägg: oj såg inte ditt inlägg, men det ser faktiskt ut att vara helt ok brännvidd på den bilden! stod du längst fram?

Jag har ett sigma 30/1,4 som jag använder till konsertfoton och det fungerar hur bra som helst. Det är snabbt i fokusen, det är snarare kameran (40d) som saknar tillräckligt med fokuspunkter tycker jag. Men ibland händer det att sigmat jagar lite men men, det får man stå ut med. Skulle ge den betyget godkänt, man kan faktiskt använda den till ditt ändamål.

Här är några bilder de flesta från kulturbolaget i malmö som är inomhus.

www.flickr.com/photos/kristiangullner

avslutatmedlemskap sa:
aa jag tror att jag vill ha ett 30mm, men det finns ju inget som funkar för det jag ska andvända det till, altså konsertfoto, eftersom att den enda med autofokus i objektivet fokuserar asdåligt i dåligt ljus (sigma 30mm 1,4 EX HSM)

tillägg: oj såg inte ditt inlägg, men det ser faktiskt ut att vara helt ok brännvidd på den bilden! stod du längst fram?

Stod längst fram, yes. Nu stod han nog inte precis vid scenkanten när jag tog denna, men ändå. :)

Apropå Sigmat och inlägget över mitt så tror jag faktiskt att det handlar ganska mycket om huruvida man hittar ett bra exemplar. Så brukar det vara med Sigma (har själv erfarit detta) och ett klockrent exemplar kanske funkar finfint... Men det kanske är en hel del meck innan man får tag i det om man vill chansa på det. Några fler här med erfarenheter av Sigma 30/1.4 och konsert?

30mm

Sigmas 30mm F/1.4 EX DC är ett grymt objektiv. Det fungerar alldeles utmärkt i dåligt ljus, knivskarpt och snabbt för pengarna. Det enda är att man måste testa objektivet först, då det kan skilja mycket mellan exemplaren. Det fungerar även olika bra på olika hus.
En fråga bara: Varför inte använda en ljusstark normalzoom istället? Då har du fler möjligheter till både vidvinkel och tele... Bara en tanke.
/Petter

Sigmas 30mm F/1.4 EX DC är ett grymt objektiv. Det fungerar alldeles utmärkt i dåligt ljus, knivskarpt och snabbt för pengarna. Det enda är att man måste testa objektivet först, då det kan skilja mycket mellan exemplaren. Det fungerar även olika bra på olika hus.
En fråga bara: Varför inte använda en ljusstark normalzoom istället? Då har du fler möjligheter till både vidvinkel och tele... Bara en tanke.
/Petter

jag är just ute efter den stora bländaren, har testat en kompis sigma 18-50 f2,8 och den hade för liten blänare, för att få de här grymma resultaten annars måste jag lägga ner ruggit mycket pengar, så jag tycker att 3500 kronor är helt okej pengamässigt..

Några fler här med erfarenheter av Sigma 30/1.4 och konsert?

jo, å jag tycker det funkar rätt bra. är det 30 mm jag vill ha på kameran så åker den på utan tvekan.

har inte riktigt tänkt specifikt på af-prestanda på konsert visserligen, har konstaterat att det duger å sen kört på.
det samma gäller för sigma 20/1.8 (som möjligtvis kan vara lite långsam i fokus emellanåt, men som å andra sidan sällan missar fokus i mitt tycke. funkar skitbra om man är vid scenkanten, nära artisten), nikon 50/1.8, och 85/1.8.
sen beror ju af mycket på kamerahuset. med min d1h är det mesta med skruvdriven AF rätt snabbt (tamron 17-50/2.8 är makalöst kvick!). d300 var slöare på det tyvärr. men kompenserar det med fler af-punkter (51 vs 5) (samt att det hänt en del i bildkvalité...)

själv föredrar jag oftast fasta objektiv för att få tillgång till större bländare än 2.8, vilket allt som oftast behövs i mitt tycke.

så jag tror inte att ett 30/1.4 blir en besvikelse för konsertfoto. sen hur säker d60 som kamera är att hitta fokus i dåligt ljus har jag ingen aning om. tyckte d80 var bättre än d50 i det avseendet, och att d300 verkar vara ännu bättre (föga förvånande...), men jag har inte hunnit testa d300 på mer än en liten spelning hittills.

den enda vettiga är väll helt enkelt att gå in i en butik och kolla så jag får ett bra exemplar av sigman. och sen jämföra lite med nikongluggen. men vad ska jag kolla på sigman och hur ska jag kolla det? vad är det som skiljer ett bra från en dåligt exemplar.

tack

se till att den fokuserar rätt med ditt kamerahus. finns lite diverse tips på nätet om hur man gör det på halv-vetenskapliga sätt, ifall du inte nöjer dig med att ta lite testbilder på stor bländare å se så att fokus sitter där den ska.
jag har inte märkt av att mitt har felfokuserat på nåt av de 4 hus jag testat med.
däremot felfokuserar mitt nikon 180/2.8 med min D1H, upptäckte jag när jag skulle fota några polare som spelade fotboll. en halvmeters frontfokus ungefär. märkligt när det är skruvdrift på objektivet och nikon orginal. har inte testat det så noga på d300 än.

ANNONS
Götaplatsens Foto