Annons

35mm, Men Vilken??

Produkter
(logga in för att koppla)
Thanks! (men jag får inte länken att funka. Klistra in hela adressen i inlägget)

Hittade också info på min favvosida,, där finner vi också andra länkar.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-35mm-f-1.4-L-USM-Lens-Review.aspx

Enligt allt jag läst om detta objektiv så framgår det konsekvent att den har betydligt bättre skärpa, kontrast, färger osv än den billigare EF 35 f/2, redan vid öppen bländare och speciellt efter f/2.

Hade gärna sett att Canon lanserade ett lite billigare EF 35 f/1,8L USM..;)

Jag funderar starkt på detta objektiv.. Jag har i alla år varit mycket förtjust i det traditionella 50mm normalen, men nu med förlängning på 1,3ggr så blir det snäppet långt enligt mig. Jag ser ett 35mm som idealet. På ett fullformatshus tycker jag också att den är ruggigt finfin!!

Måste nog vänta in ekonomin lite,, sälja lite befintliga grejer och sedan överväga investen.

Vill dock gärna få lite fler tankar runt objektivet och hur det står sig rent optiskt mot 16-35 och 24-70..

MVH Niclas,

Niclas.
Optiskt sett är den bättre än 16-35mm. Skulle nog vilja påstå klart bättre.
Jämfört med 24-70mm 2,8 vet jag inte men skulle anta att den är bättre gentemot den gluggen ochså. Iallafallcentrumvis ..enligt "castleman" verkar dock hörnskärpan något bättre med 24-70mm.
Skulle kunna tänkt mig 24-70mm 2,8 om det inte vore för det jäkligt stora motljusskyddet.
Själv drömde jag om en ny ljusstark 28mm. Hade varit perfekt brännvidd (35mm)till en 1D M II N
Mvh Thomas

Ja, det är nog kanske så det hela förhåller sig. Trevligt generellt men otrevligt för habegäret!

Ja, visst hade ett EF24-70 varit finfint men det är långt ifrån det smidiga jag är ute efter. Objektivet i sig är inte så myket större än den fasta 35 f/1,4L men MEd motljusskydden så är de precis som du säger heeelt olika. Till den fastas fördel!

Hade jag ett fullformatshus så hade den manuella TS 45mm varit ett aktuellt allternativ! AF är inte primärt det viktigaste för mig. Men 35mm känns bättre både på 1,3hus och fullformat.

Skall tänka och läsa vidare.

MVH Niclas,

Trevligt!

Men inte till Canon alltså?

Adapter är ju inget kul tjaffs..

Jag har aldrig sett ett 35 1,4L... ännu mindre hanterat det.. Men jag inbillar mig att den balanserar fint mot ett lite kraftigare hus. Jag gillar ju manuell fokusering så där leder den ju sin klass också.

Få butiker som har EF 35 1,4L på lager,, ännu färre där jag bor ute i horisonten.. Hade varit nyttigt att testa ett ex innan investeringen. Men eftersom det kommer att ta en stund innan jag har läge att investera så kanske det dyker upp ett ex att kika på;)

MVH Niclas,

Ja, den är tveklöst ett bra köp.

Men visst lockar 1,4L... trots pengen den kostar!

Ser utt att vara svårsålda prylar jag försöker att kvitta mig med,, vilket innebär att investeringen skjuts lite på framtiden.. Osäker ekonomi ett bra tag framöver ställe rtill den saken;)

f/2objektivet ser lite för litet ut, om man får säga så. Jag gillar själva fysiken i 1,4at. Jag diggar ju också MF och det främmas ju tveklöst med den fina fokusringen som 1,4objektivet har.

MVH Niclas,

Surfar runt efter info om 35/1.4. Någon som har en uppfattning om hur snabb AF är jämfört med 85/1.8 vid dåligt ljus? 85/1.8 är verkligen snabb även under de förhållandena, medan 50/1.4 ibland är inte så snabb vid sämre ljus.

Autofokushastigheten har jag aldrig upplevt som långsam på min EF 35/1,4. Jag använder alla tre objektiv som du nämner, och visst är det så att EF 50/1,4 är den som byggmässigt är lite enklare av de tre. Ja, vad jag vill säga är att du kommer inte uppleva autofokusen som långsam med EF 35/1,4. Naturligtvis gör kamerahuset sitt till också. Hittar du den och har pengarna över, så köp den. Min stannar hos mig länge...

Jag skulle också önska att Canon släpper
en 35/1.8. Skulle vara lagom mitt emellan
de andra två.

För övrigt undrar jag över vad det exakta
problemet är med det manuella på 35/2.0?
Många har tagit upp det men jag vet inte
riktigt vad svårigheten är. Är den svår
att ställa in på rätt skärpa, eller vad?

Jag fotograferar nästan uteslutande med
manuell skärpeinställning och skulle vilja
få den kritiken förklarad för mig i detalj.

Jag vill bara ha fasta objektiv, zoomar är
inget alternativ.

Anne-Lie.
Det finns ett bredare utrymme på fokuserings-ringen att ställa in fokus på 35mm 1,4. Därav lättare att få skärpa.
Mvh Thomas

Fokuseringsringen är alltså väldig smal,
har jag förstått dig rätt då?

Om man har små händer med små fingrar,
som jag, bör inte problemet bli lika stort?
Hoppas kan en ju alltid.
:)

ANNONS
Götaplatsens Foto