Annons

3mm diaramar till Minolta 5400

Produkter
(logga in för att koppla)

smurfen

Aktiv medlem
Har just köpt en Minolta scan elite 5400 och direkt när jag öppnade instruktionsboken kom första kallduschen... Diaramarna ska vara 1-2 mm, men jag har ALLA dior ramade i 3mm ramar! Nu har jag provat och de går in i diahållaren och det är inga problem att stänga den. Måste jag nu plocka ur alla bilder ur sina ramar eller funkar det ändå med 3mm eftersom locket går att stänga??
Hur gör alla ni andra??

Jag tycker också det fungerar utmärkt med 3mm-ram. Däremot blev jag ganska knäckt när jag insåg att hög upplösning betyder kort skärpedjup. Så kort att inte ens måttligt buktade dior blir skarpa över hela ytan. Och glasad GePe-ram tyckte jag inte alls fungerade - om jag minns rätt syntes glaset syntes och det blev inte lika skarpt.

Antagligen är scannern optimerad med filmplanet i en viss position. Med 3 mm ram hamnar filmplanet 0,5 mm fel.

Jag testade med en 3 mm ram och noterade :
- hela bilden blev skarp
- diahållaren buktade vilket också påverkar filmplanets position
- speglingen från ramen i bildkanten blev större än med tunn ram.

/Staffan

Att jag råkade blanda in skärpan i den här tråden hade inget med 3mm-ram att göra, använde en tunnare när jag blev varse om det korta skärpedjupet.

Nu gjorde jag en testscanning igår på 5000 dpi (med 3 mm ram) och det känns som att hela bilden blev suddig... Nu är detta första gången jag hanterar en scanner så jag har förmodligen gjort massor av fel. Har ni några generella tips på inställningar och annat att tänka på??

Är kontentan av det hela att jag bör byta till 2 mm ram under scanningen?

Nej, har inte provat det manuella eftersom jag är en riktig nybörjare, men måste nog försöka lära mej...

Tack för alla bra tips man får på denna sida, tar gärna emot fler!!!

Manuella fokuseringen har jag svårt att förstå. Det är ju inte så att skannern går fram och tillbaka hela tiden för att visa resultatet av den manuella mekaniska justering man gör, utan istället visas bara en fånig mätare som säger hur nära fokus man är.

Det är väl just det värde som skannern med lite reglerteknik själv söker sig fram till med den automatiska fokuseringen.

Hur väljer den var du fokuserar i autoläge. I manuellt läge har du möjlighet att markera själv. Iaf på min Scan Dual 3. Borde finnas på 5400an också.

ANNONS
Götaplatsens Foto