Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

400/2,8 Med ett 50d hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

BroderIsak

Aktiv medlem
Jag tänkte mig köpa ett 300-400/ 2,8 IS för att fota lite Windsurfing på Hawaii. Problemet är att jag har redan köpt en 50d .Är det nån ide att satsa på ett sånt fin objektiv då eller måste man köpa en typ D1 för att få ut så mycket bättre typ skärpa.

Nej objektivet blir ju inte direkt sämre för att du har en 50d. Det blir ju däremot bättre ;) som ett 640/2.8 är det ju billigt:p

Jag tänkte mig köpa ett 300-400/ 2,8 IS för att fota lite Windsurfing på Hawaii. Problemet är att jag har redan köpt en 50d .Är det nån ide att satsa på ett sånt fin objektiv då eller måste man köpa en typ D1 för att få ut så mycket bättre typ skärpa.

Absolut inte.
Men jag tror nog att 400/2,8 är väl tung o klumpig med sina 6 kg.
300/2,8 eller 500/4 väger 2,5 resp 3,8 kg, betydligt mer hanterbara gluggar!
Så här kan det bli med ex 50D o 500/4

http://www.fjh.se/081110svan/

Bilderna ej beskurna.

/Janne

Kanske därför den såg konstig ut jag undrade vart knölen var, borde läsa på lite mer ornitologi.

Jag har kombinationen 50D och 300/2,8 IS, det är en ruggigt fin kombination, dessutom fungerar det tokfint med extender! Kör hårt!!!

Objektiven är lika bra på din kamera. Men ett 500/4 IS eller 600/4 IS vore bättre. Åtminstone om du ska plåta från land ut mot windsurfarna. Och de ligger ju i ungefär samma prisklass som ett 400/2,8 IS

Super-tele objektiven har ett högt andrahands värde jämfört med de flesta andra objektiv. I bra skick går de ofta för 15-20% under nypriset även om de är 2-3 år gamla

Du tjänar även mycket pengar på att köpa det utomlands. priserna är som regel mycket lägre än i Sverige. Även om du köper det inom EU så du slipper moms och tull. Och garantin gäller ju även hos Canon här hemma

Jag säger så här. Jag har hittat en killen vill sälja ett 400/2,8 som säger att han har fått det via dödsbo? (om jag uppfattade det rätt) Han själv kan inte så mycket om kamera/objektiv märkte jag. Och det är det som har gjort mig osäker här under veckan som har varit. Men så igår så bestämde jag mig för att åka kolla på det . Men då är det nån som har kommit före som skall komma och kolla på det kl12. Så skulle den killen inte ta det av nån anledning så skulle han ringa mig. Så det är bara att vänta att klockan blir 12. Sen undrar om det inte är bättre att åka till New York och köpa en ny 300/2,8 för ca 30000kr med dagens dollar.

Jag säger så här. Jag har hittat en killen vill sälja ett 400/2,8 som säger att han har fått det via dödsbo? (om jag uppfattade det rätt) Han själv kan inte så mycket om kamera/objektiv märkte jag. Och det är det som har gjort mig osäker här under veckan som har varit. Men så igår så bestämde jag mig för att åka kolla på det . Men då är det nån som har kommit före som skall komma och kolla på det kl12. Så skulle den killen inte ta det av nån anledning så skulle han ringa mig. Så det är bara att vänta att klockan blir 12. Sen undrar om det inte är bättre att åka till New York och köpa en ny 300/2,8 för ca 30000kr med dagens dollar.
Begär serienumret av honom och sök på numret på internet.
Drar han öronen åt sig så är det säkert stulet.

ANNONS
Götaplatsens Foto