Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400 iso lika bra som 100 iso på en Canon 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders65 skrev:
Tror du att det kan vara skillnad på 20D och 350D när det gäller brus? Enligt tester ska väl dom kamerorna vara lika, eller?

Jag trodde som du efter att ha läst tester men nu har jag provat, bruset på höga ISO är synbart lägre på 20D än på 350D. Jag var faktiskt lite besviken på brusnivån på ISO 1600 och 350D för jag hade för höga förväntningar. Dom uppfylldes dock med 20D på ISO 1600 när jag testade igår kväll i ett rum med bara ett par glödlampor tända. Inte mycket brus i bilden ur kameran och med en lätt brusreducering blev bilden väldigt bra utan att tappa skärpa och detaljer. Däremot H läget där det är pressat till motsvarande ISO 3200 tyckte jag var för brusigt för att användas till njutbara bilder men kanske kan vara användbart för dokumentära bilder.

Undrar hur stora förstoringar ni gör egentligen?

Själv så tycker jag att bruset vid 400 Asa på en modern DSLR är försumbart. Vid 800 börjar det märkas men är oftast klart godtagbart.

Hur det ser ut i 100%-crop på skärmen bekommer mig inte...

Jag köper förmodligen en Dynax 7D framöver & är sååå sugen på att använda den i befintligt, svagt ljus. 1600 Asa, F:2.8 & bildstabilisering blir mumma. Om större förstoringar ska göras så blir det Neat Image.

Har förrut kört analogt (mätsökare) på samma sätt med 400-800 Asa men ofta stört mig på kornighet...

Mvh/Larsa

.Z. skrev:
Undrar hur stora förstoringar ni gör egentligen?

Själv så tycker jag att bruset vid 400 Asa på en modern DSLR är försumbart. Vid 800 börjar det märkas men är oftast klart godtagbart.

Hur det ser ut i 100%-crop på skärmen bekommer mig inte...

Jag köper förmodligen en Dynax 7D framöver & är sååå sugen på att använda den i befintligt, svagt ljus. 1600 Asa, F:2.8 & bildstabilisering blir mumma. Om större förstoringar ska göras så blir det Neat Image.

Har förrut kört analogt (mätsökare) på samma sätt med 400-800 Asa men ofta stört mig på kornighet...

Mvh/Larsa

Håller med!

Tycker iso-400 är kanon!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=390319#

En liten reflektion runt korn i film samt brusfrihet på digitalkameror.

När jag för några år sedan var på Photokina i Köln så visade kameratillverkarna ofta bilder på papper tagna med DSLR:arna. Jag tyckte ofta att det såg platt & livlöst ut & kunde inte riktigt förstå varför?

Så här i efterhand så tror jag att det beror på att dessa bilder, förmodligen tagna vid låg känslighet, vare sig innehöll brus eller korn. Jag vet att det diskuterats att korn i en bild på papper kan tillföra en viss struktur som gör att vi upplever en "djupkänsla". Det kan även vara så att det är en ren vanesak, att vi som sett "analoga" bilder under många år behöver tillvänjning.

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto