Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4000 dpi kontra 6,1 megapixels?

Produkter
(logga in för att koppla)
Micke H skrev:
Det här är lite intressant att få höra mer om...
Är Photoshop ett exempel på "bra" program för interpolering?
Om jag räknat rätt så krävs det ca 2600*3600 pixlar för tryckning av A4-format i 300dpi, vilket ger ca 9,3 Mpixel. Med en 5mpixelkamera så krävs det nästan 100% interpolering, typ... Är detta något som är acceptabelt i proffisionella kretsar, tex om man lämnar en in bilder till månadsmagasin, bildbyråer osv...?
Interpolering funkar bra ibland. Men det är ju trots allt en kompromiss, det är inte bara för att blåsa oss på stålar som Canon gör en 11MP kamera och Kodak en 14MP.

Det betyder t ex att vissa motiv lämpar sig mer för interpolering än andra. Motiv som inte lever på detaljerna.

Träd är typiska exempel på sånt som inte är bra att interpolera. Husfasader är exempelt på motsatsen.

Men det betyder också att ett stort betraktningsavstånd gör att man kommer undan med färre detaljer och mer interpolering.

Micke H skrev:
Det kallar jag för snabbt svar!!!! Tack!

"funkar bra ibland" ehh, vad innebär ibland...?
Beror på kvaliteten på kameran, ljuset, motivet. Generellt studiobilder med kontrollerad ljussättning funkar väl ok. Men har du plåtat på fri hand i halvtaskigt ljus, har stor variation på låg och högdagrar kan det se illa ut.

Ok, då är jag med, dels detaljer blir ej bra, dels en tekniskt dåligt tagen bild blir sämre vid interpolering...
Typ som när man förstorar bilder från analog kamera på vanligt silverpapper alltså.

Men... vid tryckning i magasinstidning, typ FOTO...?
Jag har hitintills endast levererat dia/papperskopior, men har allvarliga planer på att komplettera med en Dimage 7HI, bla för studioplåtning, då jag ska leverera 100-150 bilder per gång. Även lite för bildbyrån kanske...
Jag kör idag med Minolta så en "riktig" D-slr(typ D60) är inte aktuell, då jag inte vill köpa ännu fler gluggar...

Vad säger ni?

Micke H skrev:
Jag har hitintills endast levererat dia/papperskopior, men har allvarliga planer på att komplettera med en Dimage 7HI, bla för studioplåtning, då jag ska leverera 100-150 bilder per gång. Även lite för bildbyrån kanske...
Jag kör idag med Minolta så en "riktig" D-slr(typ D60) är inte aktuell, då jag inte vill köpa ännu fler gluggar...

Vad säger ni?
Vad plåtar du i studio? Vad är det för byrå? Vad ställer de för krav?

Kraven på de digitala leveranserna(bildbyrån) är minst 2600*3600 pixlar, men jag har ej fått klart besked om det är ok för dem med interpolering... Regeln gäller främst vid scanning...

ANNONS
Götaplatsens Foto