Interpolering funkar bra ibland. Men det är ju trots allt en kompromiss, det är inte bara för att blåsa oss på stålar som Canon gör en 11MP kamera och Kodak en 14MP.Micke H skrev:
Det här är lite intressant att få höra mer om...
Är Photoshop ett exempel på "bra" program för interpolering?
Om jag räknat rätt så krävs det ca 2600*3600 pixlar för tryckning av A4-format i 300dpi, vilket ger ca 9,3 Mpixel. Med en 5mpixelkamera så krävs det nästan 100% interpolering, typ... Är detta något som är acceptabelt i proffisionella kretsar, tex om man lämnar en in bilder till månadsmagasin, bildbyråer osv...?
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
4000 dpi kontra 6,1 megapixels?
- Trådstartare Cala
- Start datum
Det betyder t ex att vissa motiv lämpar sig mer för interpolering än andra. Motiv som inte lever på detaljerna.
Träd är typiska exempel på sånt som inte är bra att interpolera. Husfasader är exempelt på motsatsen.
Men det betyder också att ett stort betraktningsavstånd gör att man kommer undan med färre detaljer och mer interpolering.
Träd är typiska exempel på sånt som inte är bra att interpolera. Husfasader är exempelt på motsatsen.
Men det betyder också att ett stort betraktningsavstånd gör att man kommer undan med färre detaljer och mer interpolering.
Beror på kvaliteten på kameran, ljuset, motivet. Generellt studiobilder med kontrollerad ljussättning funkar väl ok. Men har du plåtat på fri hand i halvtaskigt ljus, har stor variation på låg och högdagrar kan det se illa ut.Micke H skrev:
Det kallar jag för snabbt svar!!!! Tack!
"funkar bra ibland" ehh, vad innebär ibland...?
Micke H
Aktiv medlem
Ok, då är jag med, dels detaljer blir ej bra, dels en tekniskt dåligt tagen bild blir sämre vid interpolering...
Typ som när man förstorar bilder från analog kamera på vanligt silverpapper alltså.
Men... vid tryckning i magasinstidning, typ FOTO...?
Jag har hitintills endast levererat dia/papperskopior, men har allvarliga planer på att komplettera med en Dimage 7HI, bla för studioplåtning, då jag ska leverera 100-150 bilder per gång. Även lite för bildbyrån kanske...
Jag kör idag med Minolta så en "riktig" D-slr(typ D60) är inte aktuell, då jag inte vill köpa ännu fler gluggar...
Vad säger ni?
Typ som när man förstorar bilder från analog kamera på vanligt silverpapper alltså.
Men... vid tryckning i magasinstidning, typ FOTO...?
Jag har hitintills endast levererat dia/papperskopior, men har allvarliga planer på att komplettera med en Dimage 7HI, bla för studioplåtning, då jag ska leverera 100-150 bilder per gång. Även lite för bildbyrån kanske...
Jag kör idag med Minolta så en "riktig" D-slr(typ D60) är inte aktuell, då jag inte vill köpa ännu fler gluggar...
Vad säger ni?
Vad plåtar du i studio? Vad är det för byrå? Vad ställer de för krav?Micke H skrev:
Vad säger ni?
Jag arbetar alltid i PSD.Micke H skrev:
Ja, det oxå, vilket filformat är bäst att interpolera i? TIFF om jag har fattat rätt, eller?
Micke H
Aktiv medlem
Jag plåtar skönhetsprodukter, och är medlem i skandinaviska Bildarkivet www.bildarkivet.se
Calle, plåtar du då i RAW och konverterar till PSD?
Yes.Micke H skrev: