Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400D efterföljare till 350D eller ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Linkan71

Aktiv medlem
Hej alla fotokunniga.

Nu blir jag lite förvirrad när jag läser här på fs att det kommer en 400d snart.

Jag hade bestämt mig för att köpa en 350d nu när priserna gått ner men nu blir jag förvirrad.

När jag kollar på cyberfoto då säger de att det inte är en efterföljare till 350d utan en "storebror" det vete sjutton om jag tror på det.

Jag vill ju inte köpa en kamera som inte finns på markanden om några månader eller så.

Några som har lite åsikter vad som är bäst?

//Håkan

Cyberphoto har fel, 400D ersätter 350D.

Det har gått alldeles för mycket hysteri i detta.. 350D är en bra kamera. Stirra inte dig blind på specifikationerna. 400D har sensorrengöring, vilket kan vara bra att ha. Det är väl det enda... Ska du ha en 350D så är det snart dax att köpa. passa på när butikerna säljer ut sina sista exemplar.

Tack för ditt snabba svar Jesper. Får nog fundera vidare. Skall kolla runt lite vad olika "tyckare" här på fs tycker.

Har för mig att dom kommer att sälja 400D parallellt med 350D. Alltså att 350D inte kommer att fasas ut direkt, utan dom säljs båda två en längre tid, men 350D till ett lägre pris.

Jag skulle nog avvakta några veckor tills 400D når marknaden, och då ta ställning till hur stor prisskillnaden blir. Största fördelen med 400D är nog den större LCD-skärmen, och för 350D, dess lägre pris.

Bildmässigt kommer dom nog att vara väldigt likvärdiga. 400D med något något högre upplösning (knappt märkbart) och 350D möjligtvis med mindre brus.

Då det bara skiljer ca 600kr mellan 350D och 400D i nypris tycker jag det är bättre att köpa 400D om man köper nytt.
Men om man vill ha det som är mest prisvärt så är det nog en begagnad 350D jag skulle rekommendera.

Magion skrev:
Då det bara skiljer ca 600kr mellan 350D och 400D i nypris tycker jag det är bättre att köpa 400D om man köper nytt.
Men om man vill ha det som är mest prisvärt så är det nog en begagnad 350D jag skulle rekommendera.

Nog närmare tusenlappen i skillnad (Fotokungen tar 6090:- respektive 6990:), men svårt att säga vad dom faktiskt kommer att säljas för när 400D verkligen börjar säljas över disk.

Som priserna ligger idag, skulle jag nog ändå köpa en ny 350D istället för begagnat. Den billigaste 350D på Blocket just nu är en för 5000:-, och då är det nog värt en extra tusenlapp för att få en ny. Men visst, när 400D verkligen börjar säljas kommer säkert både nya och begagnade 350D sjunka i pris.
Men som sagt, avvakta någon vecka till och se.

Jag tycker att autofokusen i 400D:n är värd dom extra pengarna!
Sen skulle jag gärna ha dom där extra megapixlarna för att kunna klippa frikostigare t.ex.

(Från en som har en 350D som e en månad gammal kanske;)

/M

Kom till skott idag efter att ha diskuterat fram och tillbaka med frun. Dét blev en 400d med cyberfotos eget paket.

Canon EOS 400D + EF-S 18-55/3,5-5,6
Soligor UV 58mm Digital high grade
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro
TekQ CompactFlash 2GB Ultra (80x hastighet).TypI
Soligor Kameraväska Modell 109
Pris 11 695 SEK

Skall bli spännande att se när jag får mina grejer;-) Har väl inga stora förhoppningar att det skall gå fort;-) Hoppas inom en månad men det löser sig säkert.

ANNONS
Götaplatsens Foto