Annons

400D och sRGB i motivprogram ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Var hemma hos en kompis som jag rekomenderat att köpa en 400D som sin första systemkamera och hjälpte honom att komma igång...

Noterade att det inte går styra inställningen färgrymd i motivprogrammen ?
Tar alltid med sRGB i motivprogrammen, ska det vara så?
Varför låsa en sådan inställning i programmen?

Förstår inte varför de petar in en massa motiv program i en systemkamera. Man köper väl en systemkamera för att man vill kunna styra allt själv?

Stisse skrev:
Varför låsa en sådan inställning i programmen?

Antagligen för att begränsa möjliga menyval och därmed göra kameran lätthanterlig för mindre avancerade användare. Canon resonerar säkert så att om man anser att man vill ha så pass mycket hjälp av kameran att man använder motivprogrammen så är man nog inte intresserad av att hålla på och fippla med färgrymder och RAW filer.

Jag tror de är rätt tänkt.

Daaaaaniel skrev:
Förstår inte varför de petar in en massa motiv program i en systemkamera. Man köper väl en systemkamera för att man vill kunna styra allt själv?

Det finns nog väldigt många olika motiv till varför folk köper systemkamera. Somliga kommer aldrig att byta objektiv och tar alla sina bilder i gröna rutan.

För den som just börjat fota erbjuder nog motivprogrammen en god hjälp till att förstå hur kameran fungerar. Så gjorde jag - tog bilder med motivprogrammen, tog upp den i datorn och kollade slutartider och bländare. Det hjälpte mig att komma igång.

Liknelsen ovan med stödhjulen är bra - när man väl kan cykla så är det ju bara att skruva av dem och trampa på! Enklare och billigare än att behöva köpa ny cykel/kamera när man kommit över nybörjarstadiet.

Såg själv till att köpa en kompaktkamera jag kunde utvecklas med, en som hade möjlighet att ställa in bländare och slutartid själv. Testade mig fram och tillbaka med det och lärde mig.

Köpte mig senare en systemkamera.

Man börjar inte med att köpa en cyckel med stödhjuol. Man börjar vanligtvis med en trehjuling ;)

Tror att anledningen till att tillverkarna stoppar in motivprogram är för att göra systemkameran mer folklig.

Då kan man lika gärna gå och köpa en bättre kompakt och spara några tusenlappar.

Utan stödhjul lär man sig cykla direkt efter några uppskrapade knän genom knäcka koden för balansering på cykel. Med stödhjul behöver man inte lära sig att cykla, det fungerar hjälpligt, men det är inte praktiskt i längden.

Motivprogrammen är en försäljningsknep att förenkla för den som inte vill fundera på hur kameran ska ställas, men vill ha prioritering för olika fotoobjekts behov. Kameran blir därför enklare att för den okunnige konsumenten att ta till sig och löser dilemmat med att behöva förstå, men få den tekniska kvalitén som systemkameran erbjuder.

Motivprogram fanns även på filmens tid konstaterar jag när jag kikar på min Canon EOS 1000F från början av 90-talet.

Suck, varför skall det alltid klagas? Varför inte se det ur tillverkarens synvinkel? Det gäller att säljar många kameror! Motivprogrammen kostar säkert lite att lägga till och gör kameran mera lättsåld. Ni måste väl ändå inse att inte alla som köpre en systemkamera är fotofreaks som hänger på fotosidan varje kväll - inklusive Valborg! :)

För den som inte vill använda det så går det ju liksom att låta bli! Eller köp en mera avancerad systemkamera utan motivprogram så slipper ni hela saken.

Uppenbarligen anser trådskaparens vän att motivprogrammen är till hjälp och jag gissar att denne är långt ifrån ensam.

Vi skall inte glömma bort att en systemkamera trots allt ger bättre bildkvalité än en kompakt, även när man kör motivprogrammen. Det är säkert ett vanligt skäl till att vilja köpa systemkamera.

I takt med att priserna på DSLR sjunker kommer gränsen mellan kompakt och system att minska. Nikons senaste D40 innehåller vad jag förstår än mer at hjälmedel för nybörjaren. Jag tror det är helt rätt tänkt och vi kommer att se mer av det från konkurrenterna. Så länge inte hjälpmedlen är tvingande så ser jag inget negativt i detta.

Mvh
Anders

Det hadde ju varit bra om dom gjorde motivprogrammen lite mer anpassningsbara så dom även passade mer avancerde fotografer.
Exempelvis att sport-programet fungerade precis som P-läget fast det prioriterde snabba slutartid men inte ändrade nått annat som färgrymd eller möjlighet till RAW.
Eller att porträtt-läget bara prioriterar kort skärpedjup och inte som på kompakter aven anpassar färgen för hudtoner för det vill man ju sköta själv.

Hm, egentligen är det nog inte motivprogram jag vill ha utan flera olika P-lägen som prioriterar olika saker som kort/lång slutartid eller liten stor bländare.

Tycker tråden glider iväg ifrån utgångs frågan,
motivprogram eller inte är en sak.

Nu har 400D motivprogram och är stöd för nybörjare.. Det jag inte förstår är varför en parameter som färgrymd då skulle ligga i ramen om ett motivprogram.

Då jag tycker att man alltid ska fotografera med Adobe RGB tycker jag att man ska kunna vara nybörjare och köra motivprogram med Adobe RGB.
Förstår inte tanken med att ha denna i motivprogrammet?
och skulle jag ha motivprogram på min 5D så skulle jag säkert ibland kunna använda dessa, speciellt sportläge om man vill snabbt kunna draiväg utan att behöva kolla alla inställningar i kameran.

Tror inte många 400D användare är medveten om problemet ?

Stisse skrev:
Tycker tråden glider iväg ifrån utgångs frågan,
motivprogram eller inte är en sak.

Nu har 400D motivprogram och är stöd för nybörjare.. Det jag inte förstår är varför en parameter som färgrymd då skulle ligga i ramen om ett motivprogram.

Då jag tycker att man alltid ska fotografera med Adobe RGB tycker jag att man ska kunna vara nybörjare och köra motivprogram med Adobe RGB.
Förstår inte tanken med att ha denna i motivprogrammet?
och skulle jag ha motivprogram på min 5D så skulle jag säkert ibland kunna använda dessa, speciellt sportläge om man vill snabbt kunna draiväg utan att behöva kolla alla inställningar i kameran.

Tror inte många 400D användare är medveten om problemet ?
Det finns en mycket enkel anledning, nämligen att om man är oteknisk (vilket man antagligen är om man tycker sig behöva motivprogram), så har man noll koll på att Adobe RGB inte visas korrekt i något vanligt bildvisningsprogram. Alltså står man där med massa "dassiga" bilder i Adobe RGB som ser ut som skit på skärmen fast de egentligen bara har en färgprofil som visningsprogrammet inte begriper sig på. Om man bara ger möjlighet till sRGB så ser bilderna bra ut oavsett vilket program man använder. Att det sen är mer begränsad färgrymd har ju ingen betydelse förrän man skriver ut bilderna, om ens då.

ANNONS