Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D + 70-200 f/2,8 + EF 2X II

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo88

Aktiv medlem
40D + 70-200 2,8 + EF 2X II
hej hur funkar denna komination?

f5,6 blir bländaren som jag fattat men visst behåller jag AF med dena komination?

om jag använder däre mot använder 70-200 f4 + 2X så blir bländaren f8 och då tappar jag AF med en 40D och behöver då en 1D för att behålla AF???

är jag hemma på det här elr?

tack för svar! :)

f5,6 blir bländaren som jag fattat men visst behåller jag AF med dena komination?

om jag använder däre mot använder 70-200 f4 + 2X så blir bländaren f8 och då tappar jag AF med en 40D och behöver då en 1D för att behålla AF???

Så långt har du helt rätt. Det går att tejpa converters så att man får autofokus även på f8 med 40D. Men det blir ofta långsamt.
Annars brukar skärpan sjunka lite med 1,4X men betydligt mer med 2X.
Minst skärpeförlust brukar det bli på bra fasta obejktiv. Oftast betydligt mer på zoomobjektiv.

Det stämmer.
Notera dock att det bara är en "spärr". Det går att få AF med 40D+70-200/4+2xTC om man tejpar vissa kontakter. Det går inte snabbt, men det fungerar.

Notera även att 2xTC sällan ger bra resultat på en zoom, även när det gäller en riktigt bra zoom.

tack för det snabba svaren!!

hade tänkte sälja bilen och köpa en EF 400 5,6
men efter som bilen har pajat biler så är det tyvärr inte
aktuelt nu. :(

så jag har lite panik då jag behöver mer tele till en fotoresa :/
så fråga är om man ska nöja sig med EF 1,4x = "280mm" elr ...?

fågan är kommer jag sakna dom extra mmm elr kommer jag bli iriterad på skärpe och kontrast förlusten med 2X...

fågan är kommer jag sakna dom extra mmm elr kommer jag bli iriterad på skärpe och kontrast förlusten med 2X...

Hur nöjd du kommer vara kan nog bara du svara på. Många har annars påstått att det är lika bra att beskära bilderna med 200+1,4X till format som motsvar 400mm istället för att använda 2X. Resultat blir ungefär lika.

Är ingen expert på just 2xTC, men jag vet vad en 1,4xTC i kombination med ett billigt 70-300 ställer till med. Resultatet blir i regel så dåligt (skärpemässigt) att man faktiskt tjänar på att istället interpolera upp bilden till samma utsnitt. På köpet tjänar man ett steg ljus och därmed kanske även undviker skärpeförlust pga skakningar.

Är ju som sagt ingen expert, men jag misstänker att det lätt kan bli samma sak om man kombinerar 2xTC med en zoom. Även om det är en bra zoom.

En 1,4xTC vågar du iaf köra ihop med den zoomen, men jag rekommenderar att du köper en bra (läs dyr) modell. Sigmas egen är nog inte så tokig. Har aldrig testat den, men däremot har jag haft både canons och soligors 1,4or. Skärpemässigt var det inga jätteskillnader (liten fördel canon), men färger och kontrast var i en helt annan liga med canons. Därmed inte sagt att soligors var dålig. Tvärtom var den riktigt bra om man ser till priset.

Hur mycket pengar har du att lägga?
Den gamla versionen EF300/4L (utan IS) kostar inte mer än ca 5000kr begagnad, om du nu hinner hitta en. Den gluggen och en begagnad soligor 1,4xTC får du då får ca 6000kr, och då har du ett 400/5,6 (med något långsammare AF). Har du pengar att lägga ut så länge får du garanterat tillbaka dem om du säljer igen.

Kanske var det inte detta du frågade, men det är ju en möjlighet.

Jag har ägt både Canon TC 1,4 II, och nu Kenko TC 1,4. Båda presterar lika bra på mitt Canon 70-200/4 L. Saknade TC när jag uppgraderade till FF, men denna gång blev det Kenko. Vad jag har förstått rekommenderar alla 1,4 framför 2,0.
Lycka till med ditt köp!

40D + 2x + 70-200/2.8 IS

Jag har precis köpt en Canon 2x II extender och autofokus funkar med mitt 70-200/2.8 IS med min Canon 40D däremot är den inte repilsnabb med extendern på, skärpemässigt verkar det vara helt OK även om jag inte hunnit titta på bilderna "under lupp". Jag är lite bortskämd med den extremt snabba fokuseringen i 70-200a/2.8 IS så jag kan i ärlighetens namn säga att extendern kommer enbart sitta på när jag verkligen behöver 200+ zoom. Har du deljfrågor så fråga på,

/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto