Annons

40D Anpassningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredtiger

Aktiv medlem
Har läst att det går att programmera om printknappen på 40D till annan funktion. Har lusläst instruktionsboken men hittar inte något om det. Någon som vet om detta går och hur man i så fall gör?

Sedan undrar jag lite hur C1, C2, C3 fungerar. Som jag förstått det så handlar det bara om hur man vill ha de olika fn inställningar, menyval etc. Det jag inte förstår är hur man sedan väljer exempelvis programval TV/AV/M samtidigt som man vill ha exempelvis C2? Det är ju liksom samma ratt...

Tacksam om någon kan dela med sig av sin kunskap!

Vänliga hälsningar,

Fredrik

Har läst att det går att programmera om printknappen på 40D till annan funktion. Har lusläst instruktionsboken men hittar inte något om det. Någon som vet om detta går och hur man i så fall gör?

Sedan undrar jag lite hur C1, C2, C3 fungerar. Som jag förstått det så handlar det bara om hur man vill ha de olika fn inställningar, menyval etc. Det jag inte förstår är hur man sedan väljer exempelvis programval TV/AV/M samtidigt som man vill ha exempelvis C2? Det är ju liksom samma ratt...

Tacksam om någon kan dela med sig av sin kunskap!

Allt borde framgå av bruksanvisningen

Men för att du snabbare förstå sammanhangen. C-lägena är programmerbra. Du kan exempelvis ha inställningar för stativfotografering (spegeluppfällning, manuell exponering, självutlösare, ISO 100, råformat) på C1 och C2 för sportfoto (AI serve, 6,5 bps, jpg osv).

Du ställer dig på ett C-läge och ställer in kameran som du vill ha den. Sen går du in i menyn och sparar inställningarna.

Printknappen är programmerbar på kompakten SX1 IS, men jag vete katten om den är det på 40D.

På 50D och 5D mark II används printknappen för att sätta på skärmsökaren, så Canon har iaf insett att de ska använda den till nått.

C-lägena är programmerbra. Du kan exempelvis ha inställningar för stativfotografering (spegeluppfällning, manuell exponering, självutlösare, ISO 100, råformat) på C1 och C2 för sportfoto (AI serve, 6,5 bps, jpg osv).

Du ställer dig på ett C-läge och ställer in kameran som du vill ha den. Sen går du in i menyn och sparar inställningarna.
Så här långt tror jag mig vara med. Finns det inte någon möjlighet att växla mellan programvalen TV/AV/M/P när man sedan har valt sin customiserade profil?

Tack för snabba svar! Då lägger jag ner att leta efter svaret på hur knappen programmeras om i vart fall.. trodde inte heller att det gick. Läste dock på recensionerna här på FS att någon påståd sig ha lagt om funktionen på printknappen. Eftersom det inte stod något om det i bruksanvisningen så blev jag tveksam. Nu slutar jag leta.

//Fredrik

Så här långt tror jag mig vara med. Finns det inte någon möjlighet att växla mellan programvalen TV/AV/M/P när man sedan har valt sin customiserade profil?
En av de saker man ställer in med ett C-val är just om det ska vara Tv, M eller P osv. Svaret på din fråga är alltså nej.

Njoej

En av de saker man ställer in med ett C-val är just om det ska vara Tv, M eller P osv. Svaret på din fråga är alltså nej.

Har du programerat in t.ex AV-läge och 100 ISO mm under C1 så kan du ju när du är i C1 läge alltid välja t.ex TV eller M med ratten och sedan gå tillbaka till C1 där du har programerat in AV-läge med mera.

Hmmm... Jo, så fungerar det förstås. Du har nog helt rätt, Tony, och jag fel! Inser att jag borde ta mig samman och ställa in några lämpliga C-lägen...

Svaret på Fredriks fråga 2 är alltså "javisst, det är bara att vrida på ratten". Eller hur?

På 50D och 5D mark II används printknappen för att sätta på skärmsökaren, så Canon har iaf insett att de ska använda den till nått.

Köpte just en Ixus 980 ochdär kan printknappen konfigureras till många olika funktioner. Jag har lagt exponerings komp på den.

Förhoppningsvis kommer det väl större flexibilitet även på systemkamerorna...

Har du programerat in t.ex AV-läge och 100 ISO mm under C1 så kan du ju när du är i C1 läge alltid välja t.ex TV eller M med ratten och sedan gå tillbaka till C1 där du har programerat in AV-läge med mera.

Tack för svaren. Nu har jag koll. Skulle vara bra att kunna ha profiler motsvarane C1,C2 etc men som inte påverkar exponeringsläge, men alla övriga parametrar (ISO; AF-punkt, spegeluppfällning, etc).

//Fredrik

Om det inte framgått ovan kan man alltså bara ställa in exponeringssättet (Tv, M, Av eller vad man nu vill) för Cx när man har detta exponeringssätt valt. Ställ på Tv och lagra detta under C2. Sen kan du ställa ratten i C2 och ändra alla andra saker (ISO, ljusmätning, displaybelysning osv) och återigen lagra dessa ändringar under C2. Eller så kan du göra alla dessa inställningar medan du är kvar i Tv, fast då får du ställa tillbaka dem igen själv, om du inte vill ha dem just nu, under Tv. Gör du inställningarna under C2 försvinner de igen, så snart du går ur C2.
Notera även att egendefinierade Picture Styles, som används när du programmerar Cx, kommer att fortsätta att användas under Cx, även om du ändrar definitionen på dem utanför de programmerade lägena.

Det är alltså inte som Fröderberg skriver, att du ställer dig i ett C-läge och ställer in kameran som du vill ha den. Du kan göra det, så länge du inte vill ändra exponeringssättet, men du måste inte göra det. Vill du ändra exponeringssättet kan du inte ens göra det.
Notera alltså att om du vill växla mellan Tv och Av, eller nåt, under ett C-läge, måste du lämna C-läget och därmed alla andra anpassade inställningar under detsamma. Det är alltså starkt rekommenderat att tänka efter vad man verkligen vill ha för exponeringsläge när man börjar, då detta är det som är klart joxigast att ändra på.

Printknappen kan inte definieras om. Däremot kan man definiera SET till några olika saker. På 50D har det tillkommit en knapp, FUNC, som har mer programmeringsmöjlighet än vad som finns på 40D.

Tack igen för uttömmande svar. Har fått grepp om det nu.

Använder nu C1 för porträtt/familjebilder. Med AV som valt läge, långsammare serietagning ISO200 etc

C2 för sport med TV som exponeringsprogram, AF Servo, ISO800, SET knappen till att titta på bilder etc.

Verkar ganska praktiskt då jag upplever att det finns ett par typsituationer där jag vill ha helt olika inställningar på kameran.

//Fredrik

När du nu börjat använda dessa program kommer du förmodligen att upptäcka att ibland vill du ändra något (ISO pga belysningsnivån, exempelvis). När du gör det i ett C-läge kommer kameran att gå tillbaka till det lagrade värdet om du går ur och sedan tillbaka in till samma C-läge (förstås), när du stänger av och slår på strömbrytaren (rimligt) och om kameran stänger av sig självt på grund av att tiden går ut (hoppla!).
Det där sista är himla irriterande om man vill ha någon ändring att gälla för stunden, men inte lagra den permanent. För att komma runt detta i någon mån brukar jag ställa upp avstängningsfördröjningen till fyra minuter eller så i C-lägena.

När du gör det i ett C-läge kommer kameran att gå tillbaka till det lagrade värdet om du går ur och sedan tillbaka in till samma C-läge (förstås), när du stänger av och slår på strömbrytaren (rimligt) och om kameran stänger av sig självt på grund av att tiden går ut (hoppla!).
Det där sista är himla irriterande om man vill ha någon ändring att gälla för stunden, men inte lagra den permanent. För att komma runt detta i någon mån brukar jag ställa upp avstängningsfördröjningen till fyra minuter eller så i C-lägena.

Haha..

..måste säga att jag gillar din skala; "förstås", "rimligt", "hoppla". Det där sista har jag inte upptäckt ännu. Förhoppningsvis kan jag nu undvika "hoppla" i skarpa lägen. Tack!

//Fredrik

ANNONS