Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40d eller 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
40d eller 450d?

Jag har haft en 400d som jag var nöjd med.
Utom med bruset som jag tycker var förmycket i iso över 400.

Nu har jag en bra summa penger att spendera så jag undrar vilken kamera jag skall ha....en 40d eller en trimmad 400 "450".

Att det är 12mp i 450 tror jag inte spelar någon roll. eller gör det?

"Skall handla ett 70-200 4 L"

Ripper skrev:
40d eller 450d?

Nu har jag en bra summa penger att spendera så jag undrar vilken kamera jag skall ha....en 40d eller en trimmad 400 "450".

Att det är 12mp i 450 tror jag inte spelar någon roll. eller gör det?

"Skall handla ett 70-200 4 L"
Hur tycker du greppet på 400D är?

Jag valde 40D över 450D. Jag har dock inte hört något om bruset i 450D, hur det är på ISO 400 och över. Det vore intressant. Det är exakt samma sensorstorlek på alla tre modellerna (40/400/450); att dom lyckats pressa 12 mpbs ur 450 betyder att dom har gjort pixlarna mindre, vilket ger lite sämre precision, så det är nog hugget som stucket.

Ripper skrev:
Jag undrar vilken kamera jag skall ha....en 40d eller en trimmad 400 "450".
För mig var valet mycket enkelt (även om det handlade om 400D vs 40D då). Det räckte att hålla i respektive hus 5 sekunder och lyfta upp det till ögat. 40D ligger helt enkelt mycket bättre i mina händer och -- framförallt -- sökaren känns mycket bättre.

Och för min del stod valet mellan 40D/450D eller 5D (uppgradering från 350D). Valet föll på 40D, då jag tyckte jag fick mycket mer kamera för pengarna jfr med de andra två. 450D kändes som en väldigt liten uppgradering, medans 40D var ett ordentligt lyft. Möjligt att 5D hade varit ett snäpp till, men kändes som 40D räcker för mig, och saknar inte FF.
//Janne

Robin Gyllander skrev:
En kamera som är värd att titta på är 30D.
Ja, har man begränsad kassa är förstås 30D ett intressant alternativ -- nästan en 40D nästan till 400D-pris.

Fast för "Ripper" verkar inte pengarna vara problemet.

Ripper skrev:

40D innebär ingen påtaglig förbättring av brusprestanda jämfört med 400D. Det samma lär nog gälla 450D.

Om du skall få en märbar skillnad i minskat brus vid höga ISO så blir det nog till att gräva djupare i plånboken...

Personligen tycker jag att såval ISO 800 och 1600 är användbart på såväl 400D som 40D, men visst blir det brus.

ErlandH skrev:
Tycker nog att även ISO 3200 är fullt användbart på min 40D.

Visst kan det vara så, hellre en brusig bild än ingen alls. Hur pass användbart 3200 är beror ju väldigt mycket på motivet och vad bilden skall användas till. För webben funkar ISO 3200 tycker jag, däremot för utrskrifter i lite större format är det sällan jag blir nöjd med resultatet.

Nåväl, huvdpunkten är att skillnaden i brus mellan Canons modeller i instegs- och mellanklass inte är speciellt stor. Om man jämför t ex en flera år gammal instegmodell som 350D med senaste mellanklassaren 40D är mängden brus tämligen likvärdig. Man bör alltså ha andra motiv för en uppgradering än just minskat brus.

Inte så lätt att säga någonting om just 450d ännu.. Men nu har DC watch i Japan lagt up testbilder från kameran tillsammans med kitgluggen.

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2008/03/18/8129.html

Där finns testbilder med alla ISO-värden. Jag måste säga att ISO1600 ser väldigt bra ut! Mycket lovande! :)

Men bilden med träden & stadsmiljön är enligt mig väldigt suddiga / oskarpa. Undra varför..

ANNONS
Götaplatsens Foto