Annons

40D i förhållande till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag förstår nog inte riktigt det här.

Vad visar det att ta en bild som jag förmodar är normalexponerad och sedan dra upp exponeringen 2 steg i RAW konverteraren?

Är det inte intressantare att bedöma bilder som exponerats och konverterats "normalt"?

Ursäkta okunskapen.

Mvh
Anders

Edit: Läste Pers inlägg på föregående sidan. OK, jag fattar lite mer, men tycker i alla fall att jämförelsen känns konstlad.
 

PerHbg

Aktiv medlem
falke skrev:
Per kan du förklara lite tydligare hur du tycker jag ska bära mig åt... ;o)

Det börjar bli för mörkt för naturljus så utgå från att det blir en innebild. Beskriv gärna hur du tänker dig en setup.
Hej Bengt. Nu börjar det bli intressant.

Man kan skriva hur mycket som helst och vi har kanske lite olika önskemål. Tar man bilder på rörliga saker som du gör, med fåglar, så är ju högt ISO i kombination med lågt brus viktigt. Tar man stilla bilder som exempelvis landskap och använder stativ så är det viktigast med maximal dynamik och lägsta brus.

Jag tänker mig att vi vill göra lite av HDR som vi gör lite grand av när vi lyfter upp skuggor och mörkar ner himlen t ex och det är i det mörka som i princip ser svart ut som vi får brus i när vi ljusar upp det. Jag testade själv med min 400D och man ser ju ganska snabbt att man kan få brus då. Ta utomhusbilder t ex där himlen gör att mycket av bilden blir mörkt och om man då börjar mixtra med kurvorna/dynamiken så man drar ner högdagern och lyfter upp skuggorna börjar det snart hända saker. Och det är här vi börjar önska oss mer dynamik av kamerorna än jämfört med vanliga foton där vi inte skruvar på kurvorna efteråt.

När vi gör HDR-foton så sätter man ju oftast samman bilder med olika exponeringar för att få den ökade dynamiken.

När jag vill ha bilder med hög dynamik ser jag till att exponera fullt så att man precis inte överexponerar och sen kan man mörka ner det som är för ljust och vid behov ljusa upp det som är för mörkt en aning så får man minimalt med brus i sin bild. Nu talar jag om stilla objekt som landskap och då behöver man inte köra högre ISO-tal.

Hur som helst så finns det ett stort behov av hög dynamik och kunna maximera densamma så att vi kan få ökat omfång i en bild likt vi försöker uppnå i HDR-fotografering.

För vanliga bilder så ser vi kanske inte så stor nytta av en högre dynamik hos en kamera förstås. (Förlåt om jag är tjatig ;))

Nu till hur vi testar:
Är det för mörkt ute så funkar det bra inne om man har stark belysning och skuggade ställen. Kanske i en bokylla med skuggor i eller under ett bord där det från början ser svart ut. Det viktiga är att man har väldigt ljust någonstans i bilden samtidigt som skuggade svarta ställen som vi skall titta närmare på. Stativ behövs nog för du kommer lätt upp i nära en sekunds exponeringstid.

Jag gjorde så att jag läste ur RAW-bilden med Canons dpp eftersom det kanske har bästa kurvorna inlagda för kameran. Konverterade bilden rakt av utan justeringar till Tiff. Öppnade sedan i photoshop och zoomar in det mörkaste partiet till 100% och sen valdes menyn "image/adjustments/shadow highligh... och här justerar man shadows 50-100% på bägge de jämförande bilderna så att de får ungefär samma ljus i det mörkaste partiet som vi skall jämföra. Man kan även använda Highlights på 100% för att kontrollera att det ljusaste ligger strax under överexponering eftersom det annars ofta maskeras av att bildskärmen går i tak.

Det gäller att hålla tungan rätt! :p
 
Senast ändrad:

falke

Aktiv medlem
Här kommer ett försök.... vad säger ni:
Jag har bytt optik här till ett 17-40 L i "tele"-läget och fortfarande ISO=400 eftersom någon påstod att det var störst dynamiskt omfång där. Självutlösare och -1/3 exponeringskompensation på 400D-huset:
Bild 1:
 

Bilagor

Senast ändrad:

falke

Aktiv medlem
Nu vet ju jag vilket hus som ligger bakom vilken bild i båda dessa exempel, så för mig är det enkelt..... ;o)

Men vad säger ni övriga? Vilket hus ligger bakom vilken bild när det gäller höken respektive perukhållaren/Artur Morris berömda bok?
 

nabbor

Aktiv medlem
Jag gillar den övre höken bäst, hoppas att den är 40D även om de enda argumenten som dykt upp i tråden säger tvärt om.
Boken var svårare men jag tror jag väljer den undre, svårt när skärpan är så olika.
Kanske kan vi få ett brustest på ISO 800 eller 1600 längre fram i tråden? =)
 

PerHbg

Aktiv medlem
Verkar vara olika fokus och det är en helt annan sak.. På min dator ser jag inte så mycket brus i någon av bilderna och det är nog svårt att göra denna testen genom att fotografera på något som är tryckt för det kan knappast mäta sig med dynamiken på verkliga föremål med olika ljus förhållanden. Det var mest den testen jag var ute efter. Stark belysta föremål mot skuggade områden på samma bild. Har du möjlighet Bengt att göra som jag beskrev vore det jätteintressant. Vi måste skilja på fokus, känslighet och dynamik. Dvs Känslighet är ISO-test. Dynamik något helt annat och vi har högsta dynamiken vanligtvis i lägsta ISO.
 

falke

Aktiv medlem
OK Per, jag försöker i morgon på nogot annat föremål. Skärpan är som den kommer ur kamrorna med samma objektiv, samma motiv och på stativ med självutlösare...... :eek:(

Trots detta tycker jag att jag ser en ganska tydlig skillnad när jag tittar på texten och ögat exempelvis....
 

PerHbg

Aktiv medlem
Ok, Bengt. Ingen brådska. Ta den tid som du behöver och när du hinner.

Intressant om det skulle skilja i fokus men kan vara tillfälligt frispel hos kameran eller går det att upprepa? Fokus var det ju ingen direkt skillnad på, på fågeln.

Och det kanske är smidigast om du kan ett utemotiv och med både ljus himmel med moln och skuggor på marken. Kanske vi till och med kan få ta del av rå-filerna om du kan lägga upp den någonstans eller maila mig? Jag gör gärna en analys och försöker hitta skillnader.

Att det är bättre i högre ISO-tal verkar uppenbart. Här kanske inte 12 eller 14 bitar spelar så stor roll utan jag tror att det är en bättre sensor framför AD-omvandlingen helt enkelt. Du kansk även kan göra tester på vanliga bilder med ISO-1600 hos bägge kamerorna? Gärna om du kan köra manuellt så att du kör med exakt samma exponering dvs samma tid och bländare så jämförelsen blir mer exakt.

Men när vi börjar testa dynamiken i ISO-100 och med stora ljusskillnader hos objekt inom bilden så kan 2 bitar extra spela större roll och det kan du kanske avslöja med kommande tester.

Ser fram emot det!

Ha en skön kväll alla!

Förresten finns här någon som är intresserad av en 400D? ;)

Per
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen bra idé

Att köra på samma tid och bländare är ingen särskilt bra idé. Då blir förmodligen exponeringarna ganska olika. Det är nämligen olika mellan olika kameror. Min MkII visar samma exponering (jfr rådata) vid 250-320 ISO som min 20D visar vid 400ISO. Kan nämna att korrekt exponering vid samma ljusmängd vid analog fotografering och velvia 400 ligger på ca 2/3 steg jfrt med den 20D som jag har. Iso på olika kameror är garanterat ingen standard utan högst individuellt!!! Lär dig din kamera och exponera efter det - isoinställning verkar vara något som digitalkameratillverkarna tolkar högst olika! Kan väl tillägga att jag till 90 % kör manuellt så jag har full koll på detta:
 

falke

Aktiv medlem
Nej, jag har inte kört samma tid/bländare, jag har använt AV-läget med största bländare och låtit kameran välja tid. Efter ett tag blev det uppenbart att jag var tvungen att kompensera lite för 400D:s överexponering och sänka med 1/3 eftersom det annars blev lite väl urfrätt.

Både exponering och skärpa har husen själva fixat.
 

andmo5

Ny medlem
Vilken ljusmätningsmetod har du valt?

Jag är för övrigt övertygad om att den första bilden på den vita dockan kommer från en 400D.
 

PerHbg

Aktiv medlem
Re: Ingen bra idé

Tonyeagle skrev:
Att köra på samma tid och bländare är ingen särskilt bra idé. Då blir förmodligen exponeringarna ganska olika. Det är nämligen olika mellan olika kameror. Min MkII visar samma exponering (jfr rådata) vid 250-320 ISO som min 20D visar vid 400ISO. Kan nämna att korrekt exponering vid samma ljusmängd vid analog fotografering och velvia 400 ligger på ca 2/3 steg jfrt med den 20D som jag har. Iso på olika kameror är garanterat ingen standard utan högst individuellt!!! Lär dig din kamera och exponera efter det - isoinställning verkar vara något som digitalkameratillverkarna tolkar högst olika! Kan väl tillägga att jag till 90 % kör manuellt så jag har full koll på detta:
Anledningen till att jag sa så just vid höga ISO-test är att per definition så är ISO-Värdena satt till en viss ljusmängd kontra känslighet och skall vi inte lura oss och låta kameran bara stå på ett ISO-värde så borde vi egentligen ta reda på vilken tid och bländare vi skall använda för en viss ljusmängd som man gjorde på den gamla tiden med en ljusmätare då man gick fram och mätte på objektet som skulle fotograferas. En kamera skulle kunna ange "ISO-1600" fast den kanske egentligen ställer in tid eller bländare som om det vore något helt annat. Hur vet vi det i så fall? Om kamerorna inte ställer in sig lika med samma objektiv och samma motiv/ljus så verkar det väl skumt?? Det är ju just korta tider vi är ute efter när vi väljer höga ISO-tal och då får det väl inte variera mellan kameror?
 

PerHbg

Aktiv medlem
Om inte annat så får du testa hur mycket i EV-steg som kamerorna kör olika vid samma ISO-tal och i övrigt samma förhållanden så kan man ju bedöma det också för sig. En kamera som verkar köra lägre ISO-tal än vad det verkligen står är ju lite bluff egentligen. Inom 1/3 dels steg kanske kan vara inom felmarginaler men inte mer väl?
 

PerHbg

Aktiv medlem
Hej igen Bengt.

Verkar detta krångligt så är det helt ok att du kör rakt upp och ner med evaluerande exponering på bägge kamerorna och inte ändrar något alls i exponering utan låter bägge kamerorna göra som de vill och sen kan du ange vilka tider och bländare du fick. Strunta i om något verkar vara överexponerat för det kanske inte är så om man drar ner högdagern i Camera Raw.

Jag (och fler!) tittar gärna på råfilerna om vi får så kanske vi kan dra ut något. Kanske du kan lägga upp dem på någon hemsida. Annars kan du maila mig till en adress som klarar stora filer. Vi talar om .CR2 filerna alltså. Där kan vi ju även se hur kamerorna har ställt in sig.
 

falke

Aktiv medlem
Jag har inte hunnit ännu... vi ska först hjälpa grannen att flytta stutarna.

Jag sticker ut om någon timme och läger upp dem någonstans så ni kan hämta raw-bilderna. Vi hörs!
 

falke

Aktiv medlem
Nu har jag lagt upp två rawfiler med himmel och mörk skog tagna med ISO=1600. Data hittar ni i exif.

De ligger här:
falke.nu/raw/1.cr2 respektive 2.cr2

Bekräfta gärna att ni har lyckats få ner dem
 
ANNONS