Annons

40MZ-1 med SCA3501 till 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Naqilja

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har fâtt en 40MZ-1 med SCA3501, och undrar ifall man kan fâ den att fungera med en 400D? Jag har testat lite, men fmrstâr inte hur den funkar. Alla instruktionsböcker är pâ tyska dessutom, vilket gör det svârt att förstâ vad som stâr där. Hu gör man, vilka lägen funkar, är det rätt blixtsko?

Tacksam för svar...

Mvh

Sander

Ingen som vet nâgot?

Jag har lyckats klura ut att SCA 3501 är en adapter för Leica R8; vilket kanske är förstâligt dâ blixten tidigare satt pâ en Leica... Men jag fâr ändâ fram blixt när jag tar bilder, men problemet nu är att det blir felexponerat, hur ställer jag in rätt värden sâ att bilden exponerar rätt? Jag kan ju ställa in bländaren pâ blixten, och även ISO, men vilken slutartid ska jag använda?

Blixten verkar utgângen ur deras nuvarande sortiment, vilket försvârar manual osv, sökande...

Den allra kortaste blixtsynkroniseringstiden står i kamerans manual, under alla omständigheter så ska 1/125 s och längre gå att använda.

Blixten bör fungera manuellt och med blixtens egen automatik även med den adapter du har, TTL får du däremot avstå från (jag misstänker att det inte går att få med en Canonadapter heller för övrigt).

Jag misstänker att din blixt är föregångaren till 40 MZ-2 som i sin tur verka ha ett starkt släktskap med 40 MZ-1i. Jag skulle förslå att du laddar hem manualen till den sistnämnda på engelska här och försöker använda de tillämpliga delarna. Förhoppningsvis är det bara smärre kosmetiska detaljer som skiljer utöver de finesser som tillkommit och därför saknas på din blixt.

ANNONS