Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430ex eller 430exII

Produkter
(logga in för att koppla)

gjein

Ny medlem
hej. står i tankarna på att köpa en blixt är inne lite på speedlite 430 eller 430 II. skulle gärna vilja veta skillnaden mellan dom? om det är värt att lägga 700-800kr mer på 430 II.
vilken skulle ni ha köpt av dessa två?
speedlite 430: 1499kr
speedlite 430 II: 2280kr
vilken är mest prisvärd?

MVH:mattias

Har du en kamera som kan styra blixten från kamerans menysystem? Om inte, försvinner en av finesserna med version II för dig.

hej. står i tankarna på att köpa en blixt är inne lite på speedlite 430 eller 430 II. skulle gärna vilja veta skillnaden mellan dom? om det är värt att lägga 700-800kr mer på 430 II.
vilken är mest prisvärd?

Jag skule ha köpt en begagnad 580ex.

Hmmm... Skulle gärna vilja ha en blixt, men tror inte jag kommer använda den sååå hemskt mycket, så är ju inte så sugen på att betala så mycket för den, och 1499 för 430ex är ju inte så mycket. Dock är det japanphoto som säljer den för det priset och de har ingen på lager. Kanske bara sänkt priset för att sälja slut på de de hade kvar på lager och kommer kanske plockas bort ur sortimentet snart? Även 430ex II förmodligen är bättre så har man ju ingen nytta av att kunna styra blixten från kameran om man inte har en ny kamera som stödjer det (vilket jag inte har)...

har en canon 40d. om det blir lättare att bestämma vilken jag ska köpa. har ingen anning. men det står mellan dom här två.skulle vilja kunna ha bilxten typ 10m bort från kameran ocg fjärrstyra den. går det med båda dom här blixtarna?

vilken är mest prisvärd?

Kommer du över en 430EX för 1499:-, så är det inget att tveka om.
KÖP!

Det roliga/tragiska är att 430 EX säljs begagnade för 1600-1700kr!!! Säkert värt de pengarna... men personligen tycker jag att 1500kr för en oanvänd blixt med garanti känns mer lockande

Det är finlir som skiljer dom åt, slå till på en 430EX för 1500:- när du har chansen. Då får du 800:- över till nåt som garanterat kan påverka dina bilder mer positivt än skillnaden mellan EX & EXII :)

Har en canon 40d. Om det blir lättare att bestämma vilken jag ska köpa. Har ingen anning. Men det står mellan dom här två. Skulle vilja kunna ha bilxten typ 10 m bort från kameran och fjärrstyra den. Går det med båda dom här blixtarna?
Om du menar med Canons multiblixtsystem så går det att fjärrstyra både 430 EX och 430 EX II. Men för att styra dem behöver du en 580 EX II, eller motsvarande äldre modell, eller en styrenhet ST-E2 på kameran. Så då kostar det plötsligt en hel del till.

Annars finns det olika lösningar på radiostyrningar och sånt, men det är ju fortfarande fler prylar som måste till.

Canon 40D kan manövrera blixtarna från kamerans menyhantering, om du ha en 430 EX II eller en 580 EX II.

Stor bokstav i början på meningarna gör inläggen lättare att läsa.

Nej, manövreringen från kamerans menysystem stöds bara av blixtar av typen "mark II". Vilket i dagsläget är synonymt med just 430 EX II och 580 EX II.
Däremot finns det fler och fler kameror som klarar av att styra blixtarna, om man har rätt blixt.
Har man en äldre blixt kan man fortfarande använda den, men alla inställningar som har med blixten att göra får göras på blixten. Undantaget är exponeringskompensation med blixt, som kan göras på kameran också. Fast då bara +/- 2 steg, om man inte har en 1D(s), där både kamera och blixten själv tillåter +/- 3 steg.

Att ställa in saker på kameran är alltså inte nödvändigt, eller ens snabbast, när man väl kan sin blixt bra. Men om man inte använder blixten så ofta ser man det mesta i klartext på kameran, istället för krumelurer och sifferkoder på blixtens display.

ANNONS
Götaplatsens Foto