Annons

4K - och sedan då?

Produkter
(logga in för att koppla)

koxa

Aktiv medlem
Inge vidare teve, men rätt OK som datormonitor, enligt recensionerna.
Själv sitter man med en 28 tums Panasonic som fyller 20 år i år. Det kallar jag kvalitet! När det är dax för mig att byta TV så är det väl OLED som gäller, för min TV verkar vilja fylla 30 år iallafall ;-)
 

koxa

Aktiv medlem
Ingen idé att köpa högre uppösning på skärmen än vad ögat kan uppfatta, dvs det beror på hur nära din skärm du sitter: http://www.rtings.com/info/what-is-the-resolution-ultra-hd-4k-1080p-720p-dvd
Ja detta är intressant. En annan sak som är märklig är att folk ska ha så stor TV som möjligt och sedan sitter man 6 meter från TV:n, istället för att köpa en mindre mycket billigare TV och sitta 3 meter ifrån. Det handlar om perspektiv, att sitta närmare en mindre TV blir ju samma sak som att sitta långtifrån en stor TV, fördelen är att du betalar mindre än halva priset ;-)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Flexiblare

Ja detta är intressant. En annan sak som är märklig är att folk ska ha så stor TV som möjligt och sedan sitter man 6 meter från TV:n, istället för att köpa en mindre mycket billigare TV och sitta 3 meter ifrån. Det handlar om perspektiv, att sitta närmare en mindre TV blir ju samma sak som att sitta långtifrån en stor TV, fördelen är att du betalar mindre än halva priset ;-)
Med en högupplöst stor tv kan du sitta både nära och en bit ifrån. Det kan du inte med en liten tv.

Sedan kanske vi skall fundera på skärpejakten här på FS. I varje fall de av oss som huvudsakligen kollar på sina bilder på en HD-tv, som inte ens den kan skilja ut de skarpaste objektiven och största sensorerna , rent skärpemässigt. Inget blir bättre än den svagaste länken. Då borde det vara bäst att lägga slantarna på den svagaste länken. I mitt fall är det TVn ((HD 46"). Mina kameror är 5D mkII och Fujifilms XPRO-1.
 

antic

Aktiv medlem
Det skulle alltså vara värt det med mer än 4k redan idag på en monitor. TVn klarar sig nog med 4k.
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan kanske vi skall fundera på skärpejakten här på FS. I varje fall de av oss som huvudsakligen kollar på sina bilder på en HD-tv, som inte ens den kan skilja ut de skarpaste objektiven och största sensorerna , rent skärpemässigt. Inget blir bättre än den svagaste länken. Då borde det vara bäst att lägga slantarna på den svagaste länken. I mitt fall är det TVn ((HD 46"). Mina kameror är 5D mkII och Fujifilms XPRO-1.
Det är skillnad på att titta på teve och att arbeta vid en monitor. Man sitter normalt betydigt närmare en monitor.

Dessutom är det en fördel att ha hög upplösningsförmåga (dvs många pixlar per millimeter) på sin datorskärm om man ska titta på utsnitt av bilder. Det absoluta antalet pixlar på skärmen har mindre betydelse.

Så i normaltfallet har du rätt, men den som förstorar sina bilder har glädje av sina superskarpa objektiv och högupplösta kamerasensorer.
 
ANNONS