Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50/1.4 /1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Nylund

Aktiv medlem
Tjena!

Säkert en fråga som varit uppe förut, har själv frågat en gång tidigare, men här kommer den igen i alla fall.
Jag står inför att köpa en fast ljusstark normalglugg till min D80, och har fastnat på vad som är det bästa valet. Nikons AF 50/1.8D eller AF 50/1.4D? Nya AF-S 50 är utesluten pga priset.
Att 1.4:an är bättre förstår jag, men hur mycket bättre?
Jag bryr mig framför allt om prestanda på låga F-tal, det är där jag kommer använda den.
Och hur ofta är F/1.8 för lite? När behöver man 1.4?

Många jobbiga frågor :)

MVH Jonas
 
Att 1.4:an är bättre förstår jag, men hur mycket bättre?
Nu har jag inte någon av dem men så långt jag sett så har 1,4:eek:rna högre distorsion än 1,8:an. De har såklart andra företräden men som så ofta beror på vad du ska fotografera. Är det tegelväggar så kanske 1,8:an är bättre oavsett...
 
Jo, en hel del tegelvägar blir det ju ;)
Nej då, mest teater, en och annan konsert, lite porträtt, kvällslandskap... Sånt där man behöver ljusstyrka!
 
Tjena!

Säkert en fråga som varit uppe förut, har själv frågat en gång tidigare, men här kommer den igen i alla fall.
Jag står inför att köpa en fast ljusstark normalglugg till min D80, och har fastnat på vad som är det bästa valet. Nikons AF 50/1.8D eller AF 50/1.4D? Nya AF-S 50 är utesluten pga priset.
Att 1.4:an är bättre förstår jag, men hur mycket bättre?
Jag bryr mig framför allt om prestanda på låga F-tal, det är där jag kommer använda den.
Och hur ofta är F/1.8 för lite? När behöver man 1.4?

Många jobbiga frågor :)

MVH Jonas

Ett snäpp längre slutartid på f1,8:an och du har i stort sett din 1,4:a
 
ANNONS