Annons

50 mm 1.8 Justering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Jag har köpt ett 50 mm 1.8 av en kompis som inte längre fotar. Det är köpt på nittiotalet (i början tror jag), så jag antar att det är version I istället för II. Rätta mig om jag har fel.

Jag tycker om detta objektiv på alla sätt och vis, förutom att...det ger oskarpa bilder! Jag trodde först att det var min egen oförmåga att hålla kameran stilla, men så darrhänt är jag inte att alla kort borde bli oskarpa. ;) Är det fel på objektivet tror ni eller är det kameran? Går de inte ihop?

Jag har en begagnad 300D. Kan man lämna in objektivet för att kontrolleras/justeras och vad skulle det i så fall kosta?

Du gör bäst i att skicka in både kamera och objektiv samtidigt så att de blir justerade tillsammans.
Antagligen är det kamerans fel till största del, min 300D felfokuserade väldigt mycket, men den blev bra efter justering.
Om det inte är ett garantiärende har jag för mig att det kostar knappt 1.000:-

Är det 1000 kronorna för justering av båda två? Eller om jag skulle skicka in "alla" mina objektiv tillsammans med kameran? I så fall är det ju värt det, medan ett nytt 50 mm kostar ungefär den summan.

Det var bara kameran som jag skickade in. Kostade nog drygt 700:- tror jag, plus frakt.
Ett nytt objektiv är ingen garanti, det kan lika gärna bli sämre.
Det bästa är om man kan skicka in kameran och alla objektiv samtidigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto