Annons

500/4 Vr

Produkter
(logga in för att koppla)
oj, ja det var ju år och dagar sent ute detta... nästan lite småkomiskt med tanke på hur mycket press som det faktum har bytt från Nikon till Canon pga ISfunktionen i teleobjektiv.

Jaja

Ser mycket trevligt ut!!

Kommer de att säljas billigare än tidigare versioner utan VR? Eller kommer de att vara orimligt dyra, även dessa?

MVH Niclas,

PS; Stativfästena har ju varit en otrolig tabbe på flera av Nikons telen men detta ser bättre ut. Inte så bra som på canons motsvarande men i alla fall bättre än på de äldre telena.. Sedan så kan ju bilderna på objektivet ge skenet av lite plastighet men det är väl bara en inbillning:)

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
oj, ja det var ju år och dagar sent ute detta... nästan lite småkomiskt med tanke på hur mycket press som det faktum har bytt från Nikon till Canon pga ISfunktionen i teleobjektiv.

Jaja

Ser mycket trevligt ut!!

Kommer de att säljas billigare än tidigare versioner utan VR? Eller kommer de att vara orimligt dyra, även dessa?

MVH Niclas,

PS; Stativfästena har ju varit en otrolig tabbe på flera av Nikons telen men detta ser bättre ut. Inte så bra som på canons motsvarande men i alla fall bättre än på de äldre telena.. Sedan så kan ju bilderna på objektivet ge skenet av lite plastighet men det är väl bara en inbillning:)

Prisbilden i Sverige ligger runt Canons. Dock dyrare än konkurrenten om man ser på priserna på andra sidan Atlanten.

Om man läser diskussionerna i vissa forum så skrivs det om att folk som bytt (men även de som alltid haft C) vill byta tillbaka. Speciellt naturfotografer och då mycket beroende på D3 och 200-400/4 VR.

Gällande stativfoten så verkar Nikon tyvärr inte lyssnat på kritiken, men det finns ju tredjepartstillverkare som man kan byta till för att få lägre tyngdpunkt. Kanske inte optimalt, men ändå.

// Daniel

Som jag har förstått det så är den zoomen du nämner mycket fin men vad jag kan märka så hänger de allra flesta naturfotografer på en converter och då kan jag inte tänka mig att de optiska kvaliteterna hänger med de fasta superlinserna utan converter.

Jag vet att den zoomen lockade/lockar många men jag inbillar mig att man inte blir så mycket "bättre" fotograf med att byta från typ 500 f/4 IS till den zoomen. Canons senare 1D,or lär väl ändå hålla hettan uppe även bredvid Nikons nyare hus..

Nej, jag försöker inte påvisa att Canon skulle vara bättre än Nikon..varför skulle de vara det.

Jag är tämligen säker på att det nya telet med VRteknik kommer att addera ett mycket positivt tillskott i Nikons program. Men visst är det förvånansvärt att det har tagit så lång tid som det har gjort.

Hellre 500 f/4 VR naket än ett 200-400 VR med zoom som typ nära nog alltid hänger på längsta änden.. det tycks ju onekligen vara fallet i minst 8 av 10.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
.

Jag är tämligen säker på att det nya telet med VRteknik kommer att addera ett mycket positivt tillskott i Nikons program. Men visst är det förvånansvärt att det har tagit så lång tid som det har gjort.

MVH Niclas,

Lyft näsan över horisonten:)
Hur många 500Is/VR säljs det per år om man jämför med..... Nya (tydligen magiska) 14-24:an och 24-70?
Och senast nu också en 60mm micro, och 3st PC objektiv...

Räcker det som svar?

Adam

bullen_ skrev:
Vågar man fråga vad "musik-symbolen" betyder?

Om du avser symbolen som är en "ton", så är det on-off för om gluggen ska avge "ett pip" när motivet är i fokus. Jag tror att funktionen är tänkt så.

/Oscar

Tyckaren skrev:

Lyft näsan över horisonten:)
Hur många 500Is/VR säljs det per år om man jämför med..... Nya (tydligen magiska) 14-24:an och 24-70?
Och senast nu också en 60mm micro, och 3st PC objektiv...

Räcker det som svar?

Adam

Räcker som svar.. har jag frågat ngt eller dig Adam?

Men alltså... det hela beror ju i vilket perspektiv man ser saken, som vanligt. Om du hade din näsa inom samma rymliga horisont som min så hade du inte orkat ställa den frågan :)

För de många av oss som använder supertelen mest frekvent och som faktiska standardobjektiv så blir mina tankar högst relevanta. Det är inte alla som har/använder sådana telen som komplment till andra prylar som ter sig som standardprylar!

Inom telekulturerna så har man länge ställt sig frågande inför Nikons tröga handlande vad gäller VRteknik på telesidan.

MVH Niclas,

Gällande stativfoten så verkar Nikon tyvärr inte lyssnat på kritiken, men det finns j

Det här fästet har Hans i Vintrosa modifierat. Fungerar mycket bra, framförallt stabilt.

Bilagor

• nor_9884.jpg
    nor_9884.jpg
    19.1 KB · Visningar: 1,151
Re: Gällande stativfoten så verkar Nikon tyvärr inte lyssnat på kritiken, men det finns j

ArneBerne skrev:
Det här fästet har Hans i Vintrosa modifierat. Fungerar mycket bra, framförallt stabilt.

Ser intressant ut. Är foten utbytt eller är det en modifiering av orginalet? Alltså med det där staget som står upp mot objektivkroppen.

Visa gärna fler bilder ur andra vinklar.

// Daniel

Absurt snålt av Nikon att inte ha ett rejält stativfäste på en såpass dyr pryl.

Tillverkningskostnaden för ett rejält fäste kan inte överstiga 10 kronor.

Re: Re: Gällande stativfoten så verkar Nikon tyvärr inte lyssnat på kritiken, men det finns j

Birdman skrev:
Ser intressant ut. Är foten utbytt eller är det en modifiering av orginalet? Alltså med det där staget som står upp mot objektivkroppen.

Visa gärna fler bilder ur andra vinklar.

// Daniel

Han har satt ett mellanlägg som sitter fast i originalfoten. Jag har ju hans system så han gör även kameraplattan. Sedan är mellanlägget konstruerat så att alla delar går fria naturligtvis men det är bara en liten del som stödjer mot objektivet.
Hans är otroligt skicklig jag tror landets bästa. Han gör system till både telen och till tuber. Han har modifierat mitt 70-200 också. Där har han plockat bort foten helt och lagt platan direkt mot objektivet. Otroligt stabilt.
Ta kontakt med honom om du vill veta mera.
http://www.optipod.org/
En otroligt dålig hemsida men ett geni på dessa grejer. Vintrosa ligger utanför Örebro.
Lycka till!
Arne

Re: Re: Re: Gällande stativfoten så verkar Nikon tyvärr inte lyssnat på kritiken, men det finns j

ArneBerne skrev:
Han har satt ett mellanlägg som sitter fast i originalfoten. Jag har ju hans system så han gör även kameraplattan. Sedan är mellanlägget konstruerat så att alla delar går fria naturligtvis men det är bara en liten del som stödjer mot objektivet.
Hans är otroligt skicklig jag tror landets bästa. Han gör system till både telen och till tuber. Han har modifierat mitt 70-200 också. Där har han plockat bort foten helt och lagt platan direkt mot objektivet. Otroligt stabilt.
En otroligt dålig hemsida men ett geni på dessa grejer. Vintrosa ligger utanför Örebro.
Lycka till!
Arne

Tackar för upplysningen! Optipod har jag koll på sedan tidigare, likaså Vintrosa, då jag bott i Örebro under 3,5 år ;)

// Daniel

Re: Gällande stativfoten så verkar Nikon tyvärr inte lyssnat på kritiken, men det finns j

ArneBerne skrev:

Ja det lilla tillägget ser mycket smart ut.

Jag kände för ca 8 år sedan på ett Canon EF 500 4,5L usm som hade en lösning i form av en lättmetallring som var fäst långt framme på objektivet med en skena som sträckte sig i underkanten från den ringen och bak till originalfästet.. Alltså en lång skena och intrycket var oerhört bra, fryser ju hela objektivet och gör det hela otrologt dött/stumt..
Tror han hade vägt materialet på den färdiga customgrejen och det var endast ett par futtiga hg.

Stativfästet på mitt 500 f/4L IS är helt ok och bättre än det på Nikons nya 500.. men att de inte har lagt mer energi ned i olika design vad gäller stativfästena är ju lite knepigt. Kanske tror de att ingen fotograf betraktar just stativfästet som en svag punkt.

MVH Niclas,

Re: Re: Re: Gällande stativfoten så verkar Nikon tyvärr inte lyssnat på kritiken, men det finns j

ArneBerne skrev:
Lycka till!
Arne
Kör också med hans grejer. Det senaste är skålformade stativfötter i metall till Gitzostativen. Rekomenderas.

Re: Re: Re: Re: Gällande stativfoten så verkar Nikon tyvärr inte lyssnat på kritiken, men det finns

paul innergård skrev:
Kör också med hans grejer. Det senaste är skålformade stativfötter i metall till Gitzostativen. Rekomenderas.

Ok va bra, då har han fått till dem. Sist jag var hos honom pratade han om dem. Ska ringa honom snarast. Tack för tipset Paul.

Jupp, inte illa, antar att liknande resultat även uppnås med 600:at. Får man ju nästan lust att gå loss på 1,7:an också, jag som tänkte att det borde räcka med den mindre :p Vet dock inte om man kommer att få användning av 2:an

Det är bara tråkigt att det ska ta så lång tid att få tag i gluggen...

// Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto