Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
500 eller 501
- Trådstartare humbug
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Det spelar ingen större roll på bildkvaliteten. Däremot om man jobbar under sämre ljusförhållanden kan det vara bra med den ljusare sökarbilden. Själv har jag en 500 c/m som ska bytas mot en 503 just pga detta.
froderberg
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Själv har jag en 500 c/m som ska bytas mot en 503 just pga detta.
Man kan köpa de senaste mattskivorna till alla 500-modeller utom 500C. En bakåtkompabilitet på drygt 30 år...
501 C är en billigare variant av 503 med fast frammatningsarm (man kan ej ansluta winder) och utan TTL-blixtmätning.
500 C/M är 70- ocg 80-tl. Åtminstone de äldsta har spetsig avtryckare.
503 kom runt 1989 och finns i några versioner.
Bildkvaliteten blir lika bra med alla, men de äldre kan ju vara mer slitna i mekaniken. Men det är mer objektiven och magasinen som brukar krångla.
Jag skulle själv letat efter en billig 503:a eftersom jag gillar att plåta med blixt.
Marknaden är översvämmade med begagnade Hasselbladsprylar särskilt hos yrkesbutikerna. Så det är köp och prutläge. Utgå ifrån att du kan pruta och en öppning kan vara att fråga om hur länge kameran stått i hyllan. Hyllvärmare vill de gärna bli av med.
froderberg
Aktiv medlem
Highweiss skrev:
Är inte i köpastankar, men bara i största allmänhet nyfiken - vad får man punga ut för ovannämnda modeller?
Det är objektiven som kostar i Hasselbladsystemet eftersom slutaren sitter i objektiven. Kamerahusen är relativt enkla konstruktioner.
Mellan 4000 och 8000 är väl spannet från 501C till senaste versionen av 503. En 500 C/M borde man kunna få för 2000-3000. Men jag ska inte svära vid uppgifterna.
humbug
Aktiv medlem
Det är som magnus skriver, det finns många på blocket och även här på fotosidan.
Jag går i funderingen på att köpa, men vet inte riktigt om det är en bladare jag vill ha eller nytt(nya) objektiv till min 10D... Har nog inte tänkt att läga ut mer än 5-6000 på en bladarutrustning. Även om det är billigt just nu så kan det ju bli ännu billigare i framtiden (sämre begagnatmarknad), om det nu inte dyker upp ett digitalt bakstycke i fullformat för 10-15000 kr...
/J
Jag går i funderingen på att köpa, men vet inte riktigt om det är en bladare jag vill ha eller nytt(nya) objektiv till min 10D... Har nog inte tänkt att läga ut mer än 5-6000 på en bladarutrustning. Även om det är billigt just nu så kan det ju bli ännu billigare i framtiden (sämre begagnatmarknad), om det nu inte dyker upp ett digitalt bakstycke i fullformat för 10-15000 kr...
/J