Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
500D närbildslins och 70-200
- Trådstartare RG
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Närgränsen blir cirka 50 cm.
Med telekonverter blir avbildningskalan större.
Exakta uppgifter om avbildningsskala tror jag står i en Close-up-broschyr som Canon har på sin hemsida.
Med telekonverter blir avbildningskalan större.
Exakta uppgifter om avbildningsskala tror jag står i en Close-up-broschyr som Canon har på sin hemsida.
froderberg
Aktiv medlem
Jag vet inte exakt hur de här filtrena fungerar, men enligt Canon ska 500-filtren ger 50 cm närgräns och 250-filtren 25cm. Hur mycket objektivets närgräns påverkar vet jag inte.
Det finns även andra typer av närbildslinser. Jag har ett från B&W som ger aningen kortare närgräns, tror det heter 0,25x. Antagligen finns det starkare varianter.
Det finns även andra typer av närbildslinser. Jag har ett från B&W som ger aningen kortare närgräns, tror det heter 0,25x. Antagligen finns det starkare varianter.
Olle
Aktiv medlem
Närgränsen blir 50 cm räknat från linsen när objektivet är inställt på oändligt. Det ger en avbildningsskala 1:2,5 - 1:7 beroende på använd brännvidd. När objektivet är inställt på närgränsen blir avbildningsskalan förstås mycket större. Hur mycket större är svårt att räkna ut. Man får prova sig fram. Kanske kan någon vänlig person med samma objektiv och lins på +2 dioptrier (som 500D har) prova vad det blir. Jag gissar att det blir bättre än med en 2x-konverter.
Olle
Olle