Annons

50d och braun blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

njon

Medlem
Hej ! Tänkte prova en braunblixt till min 50 d, kan det vara nåt problem? Blixten heter braun 320 bvc...Denna har ju inte ttlsystemet.. Det stog nåt om volttal i instruktionsboken till kameran. hälsn Nisse

Den går säkert att använda helt manuellt, lär inte förstöra kameran. Men frågan om det är så kul, mtp nya dedikerade blixtars automatik

Jo så är det ju,ska prova i alla fall. Finns bra inställningar på denna ändå. HAr inte kolla vad en ny kostar...tack för svar/Nisse

Jag hade en 370 BVC för 30år sen och fick några kyssar (stötar) från kontakten så jag gissar att spänningen var ganska hög. 320 är en lite svagare systermodell.

oj ok tack för svaren , nu blev jag tveksam till den gamla blixten..ska försöka ta reda på vad kameran tål...mvh N

Vet inte hur Braun är men har provat en massa andra fabrikat och kommit till den "dyra" slutsatsen att de e bara att bita i det sura och köpa Canon original...

Annars är en variant att köpa på sig lite beggade småblixtar och sen styra dem med en billig radiosändare, kan göra underverk att inte behöva ha blixten på kameran. Jag kör tex med en gammal begagnad Canon 430EX ( 300:- ) , en beg Sigma 500 Super och ett par Vivitar 285. Att ha tex paraply till gör att man kan få finfina porträtt och en hel liten ministudio.

ANNONS
Götaplatsens Foto